Forbrugerombudsmanden understreger, at fortrydelsesretten gælder, selv om kunden bryder emballagen.
Hvis du køber en vare på internettet, så må du gerne bryde emballagen og sende varen retur. Det har forbrugerombudsmanden netop sat en streg under.
Som udgangspunkt har internetkunder altid 14 dages fortrydelsesret.
Der skal nemlig være mulighed for at tjekke varens stand, også hvis det betyder, at emballagen må brydes.
Men de betingelser har internetbutikken hvidevarebutikken.dk indtil nu ikke handlet efter.
Butikken skrev tidligere i sine forretningsbetingelser, at kundens fortrydelsesret ville bortfalde, hvis varens emballage blev brudt.
Men det er der nu lavet om på, efter forbrugerombudsmanden har rettet henvendelse til butikken.
I en pressemeddelelse oplyser forbrugerombudsmanden, at man skal returnere en vare i samme stand, som da man modtog den, hvis fortrydelsesretten skal gælde.
Og det krav gælder som udgangspunkt kun varen og ikke emballagen.
Nogle gange kan sælgeren dog ikke pakke varen ind på ny, eller varen kan ikke sælges som ny uden originalemballagen.
I de tilfælde kan butikken kræve, at varen returneres i original indpakning.
Men så skal butikken gøre kunden opmærksom på det, inden handlen gennemføres, mener forbrugerombudsmanden.
/ritzau/