Lavine af dårlige sager skaber en ond cirkel for landbruget og fødevareindustrien. Et image, som selv ikke de bedste tiltag inden for dyrevelfærd kan redde.
Kroniske problemer med et dårligt image udgør én af de største trusler mod dansk landbrugs og fødevareindustriens indtjeningsmuligheder.
En tilsyneladende endeløs lavine af møgsager har skabt en ond cirkel, hvor hele sektoren taber opbakning og troværdighed blandt forbrugere og politikere.
Det skriver Mandag Morgen med udgangspunkt i en kortlægning, som medieovervågnings- og analysefirmaet Newswatch har foretaget.
Ifølge Jeppe Søe, kommunikationsekspert hos kommunikationsbureauet Blended Media, er den imagekrise, som hærger landbruget og fødevareindustrien, på mange måder selvforskyldt.
Han mener, at det i dag er "næsten lige meget", hvad branchen gennemfører af forbedringer inden for eksempelvis natur eller dyrevelfærd.
- De kroniske imageproblemer gør, at de gode historier ikke fremstår troværdige. Derfor bliver dommen over landbruget og fødevareindustrien hårdere end berettiget, mener Jeppe Søe.
Trygve Ilkjær, rådgiver i kommunikationsbureauet Burson-Marsteller, siger, at mange typisk forbinder landbruget med transporter af grise med skuldersår.
Det dårlige image går også ud over rekrutteringen til branchen.
Videregående uddannelser inden for landbrug og fødevarer har generelt lave adgangskvotienter, og flere melder om ledige studiepladser. Generelt er der også lav søgning til professionsuddannelser som slagteri- og mejeristudannelsen.
Ola Arvidsson, personaledirektør i Arla Foods, ser den manglende tilgang som en stor risiko for landbruget og fødevareindustrien på længere sigt.
- Det er et problem for Arla, men også et samfundsproblem, fordi Danmark vil miste indtægter på eksportsiden, siger han Mandag Morgen.
/ritzau/