Forbrugerombudsmand minder ejendomsselskab om, at et rykkergebyr ikke må være på mere end 100 kroner.
Det var i strid med renteloven, da ejendomsadministrationsselskabet ATB ApS opkrævede en boligejer et rykkergebyr på 250 kroner ved en forsinket betaling.
En erhvervsdrivende må højst kræve 100 kroner i rykkergebyr, hvis kunden glemmer at betale regningen. Det har Forbrugerombudsmanden meddelt selskabet.
Gebyret på de 100 kroner dækker alle den erhvervsdrivendes udgifter i forbindelse med rykkerskrivelsen, oplyser Forbrugerombudsmanden.
Dette betyder også, at den erhvervsdrivende ud over selve rykkergebyret ikke må opkræve andre gebyrer.
Det gælder for eksempel et fakturagebyr, hvis det samlede beløb, som forbrugeren vil skulle betale i forbindelse med hver enkelt rykkerskrivelse, derved ryger over de 100 kroner.
Ejendomsadministrationsselskabet har meddelt Forbrugerombudsmanden, at der var tale om en enkeltstående fejl i den pågældende sag.
Forbrugeren har fået de 150 kroner, der var blevet opkrævet for meget, betalt tilbage. På den baggrund blev sagen afsluttet.
Ifølge renteloven kan der kræves et rykkergebyr på højst 100 kroner for hver skrivelse.
Der må højst fremsendes tre rykkere med gebyr for det samme krav, og der skal være mindst 10 dage mellem de gebyrbelagte rykkerskrivelser.
/ritzau/