Lanceringen af Ozempic ventes at ske i andet halvår af 2018. Produktet er allerede godkendt til salg i USA.
Der er godt nyt til de europæiske type 2-diabetikere - og til Novo Nordisks aktionærer.
Novo Nordisk har nemlig fredag fået godkendt et nyt produkt til behandling af type 2-diabetes.
Det er produktet Ozempic, der er blevet godkendt af Europa-Kommissionen til salg i de 28 EU-lande, oplyser Novo Nordisk i en pressemeddelelse.
Det glæder Mads Krogsgaard Thomsen, som er koncerndirektør for forskning og udvikling i Novo Nordisk.
- Vi er meget tilfredse med godkendelsen af Ozempic i EU, da vi er overbevist om, at det har potentiale til at sætte en ny standard for behandling af type 2-diabetes, siger han i pressemeddelelsen.
Det nye produkt adskiller sig fra Novo Nordisks nuværende bedst sælgende enkeltprodukt, Victoza, ved kun at skulle tages én gang ugentligt, hvorimod Victoza skal tages én gang dagligt.
Victoza er dog ikke nødvendigvis Novos topsællert meget længere.
Ifølge Søren Løntoft Hansen, der dækker selskabet som aktieanalytiker hos Sydbank, har Ozempic nemlig potentialet til at vælte Victoza af pinden.
- Godkendelsen af Ozempic er efter vores vurdering vigtig for Novo Nordisk.
- Vi vurderer på den baggrund, at Ozempic har potentiale til at udgøre rygraden af Novo Nordisks omsætning og indtjening om 5-10 år, skriver han i en kommentar.
Novo Nordisk forventer, at Ozempic rammer hylderne i de første europæiske apoteker i andet halvår af 2018.
Diabetesmidlet blev i december godkendt til salg i USA, mens det i januar fik et ja til salg på det canadiske marked.
Medicinalselskabet forventer også, at Ozempic godkendes til salg på det japanske marked inden udgangen af første kvartal.