Mens rejseforsikringsselskabet Europæiske i Norge lader de rejsende klare udgifter i forbindelse med askeskyen selv, så dækker selskabet kunderne i Danmark.
Askeramte danskere med rejseforsikring hos Europæiske behøver ikke frygte uforudsete udgifter, hvis de er strandet et sted i udlandet.
Passagerer, der skulle være heldige at få plads i et fly nu, gør det på egen risiko, hvis det står til forsikringsselskabet Europæiske i Norge. Selskabet ikke vil dække udgifter til transport, overnatning og mad for personer, som rammes af forsinkelser og aflyste flyafgange på grund af vulkanudbruddet i Island. Men Europæiske i Danmark har valgt den modsatte model, siger projektleder i Europæiske, Sune Mejding.
- Vores kunder skal ikke lide skade - de har købt en forsikring, og derfor skal vi hjælpe dem. Vi dækker ekstraordinært for rimelige udgifter til hotel og fortæring frem til først mulige hjemrejsedag, siger han.
Ifølge Sune Mejding er det op til ledelsen i selskabets enkelte lande at beslutte betingelserne, og der er altså forskellige retningslinjer.
Europæiske i Danmark dækker således nye rejser ganske som normalt, ligesom der er ekstraordinær dækning til strandede flypassagerer, hvis rejseforsikring udløb på den oprindelige hjemrejsedato.
Europæiske har endnu ikke overblik over, hvor mange kunder, der er berørt af askeskyens konsekvenser.
- Vi hører typisk først fra kunderne, når de kommer hjem, siger Sune Mejding, som dog må konstatere, at der allerede er travlt ved telefonerne.
/ritzau/