Annonce
Erhverv

Færge sejler snart med vindkraft-teknologi

"M/F Copenhagen" sejler på ruten mellem Gedser og Rostock. Foto: Lars Sørensen/Scandlines

Ved at installere et rotorsejl kan Scandlines reducere CO2-udledningen fra hybridfærgen “M/F Copenhagen” med fire til fem procent.

Det forberedende arbejde til installation af rotorsejl på hybridfærgen “M/F Copenhagen”, der sejler på overfarten mellem Gedser og Rostock blev afsluttet under det planlagte værftsophold i efteråret 2019.

Sidst i oktober satte “M/F Copenhagen” kursen mod skibsværftet Remontowa i Polen.

Det var første gang, siden færgen gik i drift i december 2016, at den forlod sine vante omgivelser på ruten mellem Gedser og Rostock for at tage på værft, skriver Scandlines i en pressemeddelelse.

Under opholdet fik færgen - ud over det regelmæssige klasseeftersyn af klassifikationsselskabet Lloyd's Register - monteret et stålfundament og lagt kabler som forberedelse til installation af rotorsejl.

Selve rotorsejlet installeres i andet kvartal 2020. Færgen har desuden fået en ny mast, da det bagerste toplys skal være placeret foran rotorsejlet.

Med beslutningen om at installere et rotorsejl på “M/F Copenhagen” bruger rederiet den 100 år gamle Flettner-rotorteknologi, og investerer dermed i miljøvenlig vindkraftteknologi. Norsepowers rotorsejlsløsning er den første maritime vindteknologi, der har vist sig at være konkurrencedygtig på kommercielle vilkår.

Rotorsejlet er en 30 meter høj roterende cylinder, som ved hjælp af Magnus-effekten bidrager til at drive skibet fremad.

Ved at installere et rotorsejl kan Scandlines reducere CO2-udledningen fra hybridfærgen “M/F Copenhagen” med fire til fem procent.

Ud over det forberedende arbejde og det regelmæssige klasseeftersyn var der også en lang række vedligeholdelsesarbejder på programmet.

Blandt andet blev færgens undervandsskrog malet med algeafvisende maling, og færgens rørsystem til toiletter blev renset.

Færgen har fået monteret en ny stopfender agter i styrbordssiden, så den kan bruge et alternativt leje i Rostock, hvis Scandlines' sædvanlige leje skulle være optaget.

Desuden fik færgens closed-loop-scrubber, der vasker mindst 90 procent af svovl og sodpartikler ud af færgens udstødning, en overhaling.

Også færgens kølevandsbokskølere blev renset for muslinger.

- Vi kom i mål med de mange opgaver, der skulle løses under værftsopholdet, så vi kan opretholde vores stabile og pålidelige drift, og færgen er klar til at få installeret rotorsejlet i andet kvartal 2020, siger Fini Alsted Hansen, Technical Superintendent.

  • "M/F Copenhagen" sejler på ruten mellem Gedser og Rostock. Foto: Lars Sørensen/Scandlines
Annonce
Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Erhverv

Scandlines skifter ud i direktionen: Her er de nye navne

Annonce
Annonce
112

21-årigs sindssyge kørsel: Vaskeægte vanvid

Dølle

Mette sælger dem, men hvem i alverden køber dem i maj?

Dølle

Den nye Dølle-pølse: Hvad siger markedsgæsterne?

112

Brandvæsnet blev tilkaldt, men vendte hurtigt om

112

Niels Christian blev jagtet gennem mark: Så brød helvede løs

Guldborgsund

Mark O. Madsen overrasker: Går ind i politik

Dølle

Tilfreds Dølle-formand: Det overrasker mig

Dølle

Unge Dølle-veteraner: Der er nok mange, der pjækker fredag

Indland

Rusland advarer Danmark: Det vil blive gengældt

Sport

Reddet fra konkurs - klar til kamp mod Nykøbing

112

Fik slag i hovedet på marken

112

Hurtigt personale fik slukket brand

Dølle

- De kalder mig da Tine Tiskone

Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Indland

Messerschmidt måtte aflyse 1. maj-møde på grund af sikkerhed

Annonce
Annonce
Dølle

Tumult til vild Dølle-koncert

Indland

86.000 danskere er afhængige

Sport

NFH-semifinalemodstander fundet

Lolland

50.000 træer og buske plantes: Ny skov indvies

Lolland

Milliondyrt vartegn: Nu er vinderne fundet

Guldborgsund

Helt vildt: Lokal forestilling nomineret til landets største teaterpris

112

Snuppet med stor mængde narko: Skjult i hemmelige rum i bilen