Lukningen af Mols-Liniens færgeforbindelse mellem Aarhus og Kalundborg vil koste 116 medarbejdere jobbet.
Mols-Linien varsler nu, at den kommende lukning af rederiets kombifærge forbindelse mellem Aarhus og Kalundborg kommer til at koste 116 medarbejdere jobbet.
76 sejlende medarbejdere kan se frem til en fyreseddel, mens 40 medarbejdere på land står til at miste arbejdet. Det skriver den maritime nyhedsportal maritimedanmark.dk.
Rederiets ledelse sigter efter, at de berørte medarbejdere bliver informeret så hurtigt som muligt og helst inden udgangen af april. Rederiet har generalforsamling i Ebeltoft den 26. april.
Mols-Liniens beslutning om at lukke kombifærge-ruten er truffet, fordi antallet af lastbiler, der benytter de to kombifærger, er faldet markant.
Beslutningen kan blive en politisk varm kartoffel, fordi den såkaldte Storebæltsaftale siger, at der skal opretholdes mindst én færgerute mellem landsdelene efter bygningen af Storebæltsforbindelsen.
Spørgsmålet er, om den ramte fragtrute er omfattet af aften.
I 2010 fragtede Mols-Liniens to fragtfærger på ruten 250.000 lastbilenheder over Kattegat, og det er 110.000 færre end i 2006, hvor 360.000 lastbilenheder blev sejlet over.
Rederiet har sagt, at det eneste, der kan redde ruten, er et statstilskud. Det er udeblevet indtil videre.
Hvis fragtruten lukker, vil lastbiltrafikken over Storebæltsbroen stige med 8-10 procent, og i runde tal vil det koste 1000 kroner mere per lastbil for vognmændene at bringe et vognlæs fra Aarhus til København.
Mols-Linien har på grund af dårlig økonomi i forvejen reduceret fartplanen på hurtigfærgerne. Det har primært ramt forbindelsen mellem Ebeltoft og Odden.
/ritzau/