Fagforeningsformand frygter for arbejdsforholdene på byggeriet af den nye Storstrømsbro, hvor første spadestik tages på torsdag
- Jeg er naturligvis glad for, at byggeriet nu starter, og jeg er specielt glad for LO Lolland-Falsters rolle med at få "Ny bro" på dagsordenen. Men jeg er betænkelig ved hele den optakt brobyggeriet har fået, hvor de italienske firmaer har spillet en uheldig rolle. Fagforeningerne vil derfor være ekstra opmærksomme på arbejds- og lønforhold.
Sådan lyder det fra Jørgen Erik Kozak Nielsen, formand for LO Lolland-Falster, som har noget blandede følelser forud for starten på byggeriet af den nye Storstrømsbro.
Første spadestik til det store projekt tages torsdag eftermiddag - uden fagforeningsformanden blandt gæsterne i øvrigt. Men der kommer en repræsentant fra Bygge- og Anlægskartellet (BAT).
- De har allerede holdt et par møder med repræsentanter for entreprenøren Intenera og Vejdirektoratet, og det tegner heldigvis godt for samarbejdet, siger Jørgen Erik Kozak Nielsen.
- Men vi vil da holde godt øje med bro-byggeriet. Det er dejligt for landsdelen at få en bro. Men når vi ser på de entreprenører, man har valgt, på udsigten til masser af underleverandører og brobyggere af mange nationaliteter - så er der altså nogle advarselslamper, der begynder at blinke, siger den faglige formand.
3F´s Fagblad har beskæftiget sig indgående med de forskellige tvivlsomme herunder også kriminelle - forhold, som de oprindelige italienske entreprenørselskaber, der vandt licitationen, har været involveret i.
Men det er ikke kun et blakket ry, der gør Jørgen Erik Kozak Nielsen bekymret - men også selve kontrakten og prisen.
- Vi taler om en pris, der ligger 400 millioner kroner under, hvad danske Aarsleff A/S ville bygge for - og de ville endda lave elementer i Polen for at spare penge. Et eller andet sted skal den italienske entreprenør nu hente sin forretning - og det kan gøre mig betænkelig, siger fagforenings-formanden.