Telefonen på sofabordet er fortid. TDC mister fastnetkunder og får flere mobile.
Telefonapparatet ringer i stuen - og du drøner ind for at svare. Det billede vil indenfor en overskuelig fremtid være historisk, for flere og flere vælger fastnet telefonen fra og foretrækker den mobile.
Og trods stor konkurrence om kunderne er det lykkedes for TDC at få flere betalende abonnementer i årets første ni måneder. Og her er det især nye mobilaftaler, der har skabt vækst.
Der kom 2,5 procent flere kunder i årets ni første måneder i forhold til perioden sidste år. Samlet har selskabet over ni millioner af forskellige typer af kunder som mobil, fastnet og bredbånd.
Antallet af folk med fastnet er faldet med 8,3 procent til lidt over 1,7 millioner. I samme periode er antallet mobilkunder steget med 8,9 procent lidt over tre millioner. Her stammer 200.000 kunder fra Onfone, som TDC købte i maj.
- Migreringen af Onfones kunder har været en succes, og kundeafgangen i forbindelse med overflytningen har været betydeligt lavere end ventet. Hertil kommer, at Onfone fortsat har en fornuftig kundetilgang, siger Henrik Poulsen, direktør i TDC.
TDC fik i årets første ni måneder en stigning i omsætningen på 0,3 procent til 19,6 milliarder kroner. På bundlinjen ligger overskuddet på 2,1 milliard kroner, hvilket er en stigning på 34,5 procent.
- Det er ganske tilfredsstillende, at vi under de givne forhold er i stand til at fortsætte koncernens solide udvikling og præsentere stærke resultater. Ikke mindst på mobil- og TV-området, siger Henrik Poulsen, koncernchef hos TDC.
Og på TV-området er der fremgang for både YouSee og TDC TV, der i tredje kvartal lancerede "100 gratis film", TV-apps og TDC Play via fjernsynet.
Samlet indbragte YouSee 3,2 milliarder kroner i perioden, hvilket er en fremgang på 6,8 procent.
/ritzau/