Vejdirektoratet har udvalgt de fem konsortier, der kæmper om retten til at rådgive på den nye bro over Storstrømmen.
Så har Vejdirektoratet udvalgt de fem virksomheder eller konsortier, der kæmper om titlen som rådgiver på den nye Storstrømsbro.
De fem finalister er:
- Konsortiet Niras og Halcrow, der består af NIRAS A/S (DK) og Halcrow Group ltd (UK). Der er tilknyttet underrådgiverne ES-Consult (DK), DHI Group (DK), FORCE Technology (DK), PLH Arkitekter A/S, Møller & Grønborg AS.
- COWI A/S (DK) med underrådgiverne Dissing + Weitling Architecture A/S (DK) og Hasløv & Kjærsgaard Arkitektfirma I/S (DK)
- Arup and Partners Limited (UK) med underrådgiverne Atkins Danmark (DK), M&E Engineering A/S (DK), SLA (DK) og DHI (DK).
- Rambøll Danmark A/S med underleverandørerne Parsons (US), BEaM (DK), Schønherr (DK) og L34 (DK).
- Konsortiet EKJ, GEO og Mott McDonald ltd, der består af EKJ Rådgivende Ingeniører A/S (DK), GEO A/S (DK) og Mott MacDonald Ltd (UK) med underrådgivere Gottlieb Paludan Architects A/S (DK), Elu Consult AB (S) og Royal Haskoning DHV Nederland B.V. (NL).
Deltagerfeltet er blevet snævret ind fra otte, og projektchef Erik Stoklund forklarer, at kun meget små forskelle adskilte de fem, der kom videre, og de tre, der måtte udgå af prækvalifikationsprocessen.
- Jeg er glad for den interesse, som branchen var udvist over for projektet, og ser frem til en god proces fremover, siger han.