Flere forbrugere klager over deres ejendomsmægler og 74 procent af dem får helt eller delvist medhold i sagerne. Det viser nye tal fra klagenævnet.
Der blev solgt færre boliger, men klaget mere over ejendomsmæglerne sidste år. Det viser nyeste opgørelse fra Realkreditrådet. Antallet af ejendomshandler er styrtdykket med hele 18 procent i 2009. Alligevel er antallet af klager over ejendomsmæglere steget med hele fire procent. Det viser nye tal fra Klagenævnet for Ejendomsformidling.
- Det er nærliggende, at se en sammenhæng mellem de to tal. Hvis det går trægere med at få at få solgt huset, til den pris eller tid, man er stillet i udsigt, så er man mere tilbøjelig til at klage, siger Vagn Jelsøe, der er afdelingschef i Forbrugerrådet.
Det er netop de utilfredse sælgere, der tegner sig for hovedparten af klagerne, fortæller klagenævnet.
- Det er især sælgere, som ikke har fået solgt deres ejendom, der klager over, at de skal betale salær, siger sekretariatschef i Klagenævnet for Ejendomsformidling, Ulla Langer.
Ud af de 294 klager, som nævnet modtog i 2009 er 140 af dem blevet afgjort. I hele 74 procent af tilfældene fik forbrugeren helt eller delvist medhold i sagen. Men sagerne er blot toppen af isbjerget.
- Det er min klare fornemmelse, at mæglerne er blevet bedre til at løse problemerne og dermed undgå, at sagen går i hårdknude og ender i nævnet, siger Ulla Langer.
Dansk Ejendomsmæglerforening (DE), som er brancheforeningen for statsautoriserede ejendomsmæglere, bekræfter udviklingen. De mener, at stigningen i antallet af klager er udtryk for en forventet skuffelse blandt sælgerne.
- Set i lyset af de svære markedsvilkår, kan jeg kun sige, at det er tal, der naturligvis kunne være bedre, men som efter omstændighederne er acceptable, siger DE's formand, Steen Winther-Petersen.
/ritzau/