Flykunder kan sikre sig mod konkurs, når de køber billet. Men kun få flyselskaber har tilmeldt sig ordningen.
I et år har rejselystne haft mulighed for at købe en flybillet med konkursdækning. Det var Sterlings konkurs, der betød, at danske flykunderne skulle sikres bedre mod konkurser.
Men her et år efter, har kun 14 flyselskaber meldt sig til ordningen, der koster kunder 20 kroner pr. billet. Er selskabet ikke tilmeldt ordningen, kan man som flyrejsende ikke sikre sig mod konkurs.
Forbrugerrådet ønskede en obligatorisk ordning, hvor alle flyselskaber, der opererer i Danmark, automatisk skulle opkræve fem kroner pr. billet. Pengene skulle gå ind i Rejsegarantifonden, som så kunne dække kundernes tab, hvis selskabet gik konkurs.
- Alle forbrugere ville være sikret. Og der skulle ikke sættes spørgsmålstegn ved, hvilke flyselskaber der skal opkræve det lille gebyr, siger Mads Mølgaard Braüner, jurist i Forbrugerrådet.
Han siger, at mange flyselskaber har undladt at tilslutte sig garantiordningen, fordi de påstår, at de ikke er etableret her i landet, selv om de sælger billetter og flyver ind og ud af landet.
- Og det er noget rod, som skaber stor usikkerhed for kunderne, siger Mads Mølgaard Braüner.
Men selv om garantien er frivillig for forbrugerne, mangler interessen ikke. I løbet af de første ni måneder af 2010 har cirka 150.000 kunder således valgt at købe dækningen, som koster 20 kroner.
- Den nuværende ordning er simpelthen for besværligt og uigennemsigtigt. Derfor opfordrer vi politikerne til at overveje at gøre ordningen obligatorisk, når den skal evalueres om et år, siger juristen fra Forbrugerrådet.
/ritzau/