Der ligger store muligheder for danske virksomheder i FN. FN er et vigtigt eksportmarked for Danmark.
Der er penge i FN - mange penge. Også for danske virksomheder, der kan sælge til organisationen. Sidste år indbragte dansk eksport til FN 2,6 milliarder kroner.
Og der er mere at komme efter, hvis man ser på mulighederne for at sælge flere serviceydelser til FN, skriver DI i sit ugebrev Indsigt.
Det er it, kontorudstyr, myggenet, valgudstyr, mad og møbler, de danske virksomheder sælger til FN. Ser man på eksporten af varer alene på 1,9 milliarder, er det lige så meget som vareeksporten til Indien og Brasilien.
- Vi gør det som land godt, men der er et enormt marked. Den største barriere er, at virksomhederne ikke er opmærksomme på det. Når talen falder på FN tænker mange kun i tæpper og telte, siger Marie Gad, chefkonsulent i DI.
- Men i virkeligheden køber organisationerne mange forskellige varer og ydelser, siger hun.
FN har de seneste 10 år mere end tredoblet indkøbene til over 80 milliarder kroner.
Marie Gad peger på, at vi er godt med i forhold til vareeksporten. Men vi er ikke blevet en del af den stigning, som FN har af serviceydelser. Fra 2002 til 2010 er FN's indkøb af serviceydelser steget fra 10,34 milliarder kroner til 38,8 milliarder.
- Og her er vi slet ikke fulgt med. Det drejer sig eksempelvis om rådgivning relateret til miljø samt ingeniørrådgivning. Der er danskerne slet ikke med, siger chefkonsulenten.
Foran Danmark på indtægter fra FN ligger lande som USA, Schweitz, Indien, Rusland og England. Pakistan og Danmark ligger side om side, mens Frankrig ligger under Danmark.
En af årsagerne til, at Danmark rent faktisk ligger lunt i svinget, er, at København er verdens sjette største FN-by. Og hos FN's udviklingsprogram UNDP og børneorganisationen Unicef har danske virksomheder haft succes som leverandører.
Men der er også ulemper ved store kontrakter med FN-organisationerne - de er ikke så gode til at betale til tiden. På den anden side kommer pengene ind.
/ritzau/