Statens Luftfartsvæsen har nu modtaget 10 klager fra passagerer, som var utilfredse med deres flyselskab under askekrisen. Men mange flere kan være på vej.
De første klager fra utilfredse, askeramte flypassager er landet på skrivebordene hos Statens Luftfartsvæsen.
Kun 10 utilfredse passagerer har indtil nu klaget over deres flyselskabs håndtering af problemerne, da askeskyen lagde Europas luftrum tomme.
Det oplyste transportminister Hans Christian Schmidt (V) torsdag på et samråd i Folketingets transportudvalg om askeskyens konsekvenser for flypassagererne.
Men de 10 klager er formentligt kun den allerøverste lille spids på et stort isbjerg - for hos Statens Luftfartsvæsen er man forberedt på, at klagerne først begynder at strømme ind hen over sommeren.
- Passagerne skal først gå til deres flyselskab med deres klage. Hvis parterne ikke kan blive enige, så kan passageren komme til os. Derfor går der noget tid, inden klagerne lander hos os, siger Thorbjørn Ancker, kommunikationschef i Statens Luftfartsvæsen (SLV).
Han siger, at der har været rigtig travlt ved telefonerne hos SLV, men det er altså umuligt at give et overblik over, hvor mange klager, det kan ende med.
På torsdagens samråd slog transportministeren fast, at selskaberne skal rette sig efter EU-reglerne og sørge for deres passagerer, selvom askeskyen var en ekstraordinær situation.
- Ingen havde forestillet sig sådan en situation, da reglerne blev vedtaget i EU, men reglerne skal overholdes - også i denne ekstraordinære situation, siger ministeren.
Reglerne lyder, at flyselskaber fra EU-lande er forpligtet til at betale mad og ophold for deres passagerer i tilfælde af aflysninger. Selskaber uden for EU har kun samme forpligtelser, hvis det drejer sig om en destination inden for Europa.
Transportminister Hans Christian Schmidt har bedt om en redegørelse af, hvilke sanktionsmuligheder der er mod flyselskaber, der ikke overholder deres forpligtelser over for passagerne.
/ritzau/