Et nyt medieselskab, ejet af Folketidende, Herning Folkeblad og Morsø Folkeblad, skal fra nytår levere fælles online-løsninger til de tre mediehuse.
Unimedia er navnet på et helt nystiftet selskab, der fra 1. januar skal levere online-løsninger i form af både nyhedssites og og kommercielle produkter til Folketidende, Morsø Folkeblad og Herning Folkeblad.
Samarbejdet er blevet til i erkendelse af, at man dybest set sad og lavede det samme arbejde i hver sin online-afdeling flere forskellige steder i landet.
- Folketidende.dk og AOH.DK er udviklet i samme system. Og det er jo spild af ressourcer, at vi sidder forskellige steder i Danmark og udvikler stort set samme produkt. Hvis du sammenligner de danske nyhedssites, så er der jo i princippet meget lille forskel i de hjemmeside, der møder slutbrugeren, siger Rune Werliin, adm. direktør i Unimedia.
Det nye samarbejde betyder, at folketidende.dk i løbet af foråret vil skifte layout, så det kommer til at virke endnu mere overskueligt og brugervenligt, end det allerede er i dag.
Nyhederne vil naturligvis stadig være lokale, og målsætningen med det nye samarbejde er netop at skabe verdens bedste lokale nyhedshjemmesider, fremgår det af en pressemeddelelse fra Unimedia.
Det er ambitionen, at flere mediehuse med tiden vil indgå i samarbejdet eller benytte Unimedia som leverandør af onlineprodukter.
- Vi er jo ikke i en konkurrencesituation med de øvrige lokale mediehuse, så for os har det været et helt naturligt skridt at samle vores viden og ressourcer for at sikre en mere markant tilstedeværelse på nettet. Sammen står vi stærkere i arbejdet med at levere kvalitetsløsninger til vores brugere og vores kunder, siger Rune Werliin, der i øvrigt har en fortid som multimedieredaktør på folketidende.dk og derfor kender en del til vores lokale nyhedssite i forvejen.