Få rejsekunder kender til konkursgarantien, som for en tyver dækker både flybillet og pakkerejse, hvis selskabet krakker. Det vil Rejsegarantifonden lave om på.
For tyve kroner kan alle danske forbrugere forsikre sig mod konkurser i rejsebranchen og få deres penge retur, hvis rejsebureauet eller flyselskabet krakker.
Men det er der bare ikke så mange, der er klar over, viser en undersøgelse fra Rejsegarantifonden, som administrerer konkursgarantien.
- Vi har fået lavet en kendskabsanalyse i løbet af foråret, fordi vi ville finde ud af, hvor mange forbrugere, der kendte til den nye lov. Det viste sig ikke at være ret mange, siger direktør i Rejsegarantifonden Birgitte Fjeldhoff.
Sommerferien er lige om hjørnet, og for mange danskere er det tid til at bestille årets rejse. Derfor sætter fonden en kampagne i gang i løbet af maj og juni for at gøre rejsekunderne opmærksomme på konkursgarantien.
Siden 1. januar har det været lovpligtigt for både rejsebureauer, flyselskaber, internetsider og andre rejseudbydere, der er etableret i Danmark, at tilbyde en konkursforsikring til kun 20 kroner per billet. Tidligere var kun pakkerejser omfattet af Rejsegarantifonden.
Den nye forbedrede rejsegaranti blev vedtaget i Folketinget efter flyselskabet Sterlings konkurs, men er ikke blevet mindre aktuel siden, hvor rejsebranchen er presset i knæ af økonomisk krise og askeskyen fra Island.
Ordningen fik dog en noget problematisk start, da mange selskaber brød loven og undlod at tilbyde forsikringen. Det fik blandt andet forbrugerombudsmanden til at rette en skarp kritik af branchen.
Ifølge Rejsegarantifondens direktør er der dog nu rettet op på sagerne.
- Det er vores indtryk, at langt de fleste af de rejsebureauer og flyselskaber, der er registreret i Rejsegarantifonden, nu tilbyder dækningen, siger hun.
Rejsegarantifonden er i øjeblikket ved at gøre op, hvor mange forbrugere der købte konkursforsikringen i ordningens første tre måneder.
/ritzau/