Krisen kradser i hotelbranchen, men i Maribo er der fremgang efter hårdt år.
Armene er ikke oppe over hovedet i jubel. Bestemt ikke.
Men direktør Yvonne Rasmussen, Hotel Maribo Søpark, er i forholdsvis stilfærdighed ganske godt tilfreds og er gået ind i 2011 med en vis optimisme - i en branche der ellers er præget af krise.
Tilfredsheden skal selvfølgelig også ses på baggrund af et 2009-2010 (årsregnskab afsluttet med udgangen af april sidste år), der på mange måder var lidt af et lavpunkt - også i det store hotel ved søen i Maribo.
Men nu er der gået otte-ni måneder af indeværende regnskabsår, og meldingen fra landsdelens største hotel er entydig: Det bliver et klart bedre år.
- Vi er ikke tilbage på det høje aktivitetsniveau, som vi sidst så for eksempel i 2007-2008. Altså inden finanskrisen. Men vi har fremgang. Og det gælder bredt på stort set alle områder: Turister, arrangementer - og vi har oven i købet kunnet holde uændret status - endda en lille stigning - på konference- og kursusområdet, hvor meldingen ellers generelt er, at netop erhvervslivet har skåret kraftigt ned på det felt, konstaterer Yvonne Rasmussen.
Hun mener, at de gode resultater og det stigende antal gæster er et resultat af øget markedsføring.
- På en måde er det da overraskende, at vi kan notere bred fremgang i en tid, hvor meldingen ellers lyder på en hotelbranche i krise og med prisnedsættelser mange steder. Vi har ikke sat priserne ned - men holdt niveauet uændret.
- Selvfølgelig har vi også hele vejen igennem måttet kigge på omkostningerne og har også sparet personalemæssigt, hvor det overhovedet kunne lade sig gøre. Medarbejderne har meget travlt og yder en stor indsats. Men vi har altså ikke sparet på reklame og markedsføring af hotellet.
- Tværimod har vi skruet op - netop fordi 2009-2010 var så dårligt et år, som tilfældet var. Det er jo i den situation, at man skal bruge kræfter og penge på at gå ud og “sælge” hotellets kvaliteter - ikke i tider når gæsterne næsten kommer “af sig selv”, påpeger Yvonne Rasmussen.