I går havde tv-kanalen Kanal 5 premiere på det nye realityserie "Kongerne af Marielyst". Men programmet skaber ikke glæde hos alle.
"Vodka-Anja", "Knaldperlen", "Fissan", "Babe" og "Prada". Det er nogle af de navne, som i den kommende tid vil blive koblet sammen med Marielyst.
I går aftes havde Kanal 5 premiere på kanalens nye reality tv-serie "Kongerne af Marielyst", hvor otte unge mennesker skal bo sammen i et lejet sommerhus i Marielyst i en uge, mens de arbejder, drikker sig fulde, går i byen og hvad der nu ellers følger med i den slags programmer.
Men det er ikke alle, der er lige begejstrede for Kanal 5s måde at sætte fokus på Marielyst. Ekstrabladet.dk har talt med flere, som frygter, at tv-serien kan skade Marielysts ry som et godt feriested for børnefamilier.
– Jeg synes, at det er lidt ærgerligt med det program. Vi har brugt tid og penge på at arbejde med det image, som Marielyst har, siger Jan Haapanen, der er direktør i sommerhusudlejningsfirmaet Novasol/Dansommer til ekstrabladet.dk.
Og Jan Haapanen har god grund til at ærgre sig, hvis man skal tro Lise Lyck, der er leder af Center for Turismeforskning på CBS (Copenhagen Business School) i København.
Hun mener, at det vil blive svært tiltrække ældre og børnefamilier til Marielyst i fremtiden.
Koordinator i Sydfalster Erhvervs- og Turistforening, Steen Nielsen, er også opmærksom på, at serien kan give området en del negativ omtale, men han håber dog, at folk vil være i stand til at se, at Marielyst er meget andet end det, der bliver vist i "Kongerne af Marielyst".
- Jeg ville blive ked af det, hvis vi blev opfattet som Danmarks svar på Sunny Beach, siger han til ekstrabladet.dk.
Informationschef hos Kanal 5, Jesper Jürgensen, tror ikke, at serien vil skade Marielysts ry. Han håber, at den måske kan få den modsatte virkning.
- Omvendt kunne det jo ende som Skagen, hvor der er fest og farver side om side med børnefamilier, siger han.