Individuelle jobsamtaler i servicebranchen afløses af castings, der minder om talentshows, skriver avisen.dk.
Unge, der vil have et servicejob på en restaurant eller i Tivoli, skal i stigende grad forvente at skulle gå til auditions som en del af ansættelsesproceduren, skriver Avisen.dk.
Tivoli i København, der årligt modtager 8000 ansøgninger, er et blandt flere firmaer, der bruger auditions eller castings. Her bliver et hav af individuelle jobsamtaler kogt ned til otte auditions med hver 30-40 kandidater.
I løbet af to timer skal kandidaterne blandt andet præsentere sig for Tivolis ansættende personale og resten af kandidaterne.
HR-chef i Tivoli, Dorthe Dinesen, forklarer, at det giver et bedre indtryk af, hvor godt egnet kandidaterne er til jobbet.
- Da jobbet som servicemedarbejder i Tivoli handler om at være klar til at møde gæsterne med den rette attitude, er det værdifuldt at opleve kandidaterne i mødet med os og de øvrige deltagere," siger hun til Avisen.dk.
Andre firmaer med samme fremgangsmåde er hotellet Bella Sky i Ørestad og restaurantkæden Bone's.
Og tendensen er på vej frem, forklarer Andreas Fabricius, som er direktør og medejer af Danmarks største jobportal for unge, Ungarbejde.dk.
- Alle skriver jo i ansøgningen, at de er servicemindede, men man er ofte nødt til at trykke dem lidt på maven for at se, om de virkelig er det, siger Andreas Fabricius til Avisen.dk.
Han kobler rekrutteringsmetoden med de mange realityshows, der de senere år er blevet mere og mere populære over hele verden.
Niels-Henrik Møller Hansen, der er forsker ved Center for Ungdomsforskning, er ikke overrasket:
- For nogle år tilbage måtte virksomheder ansætte alt, der havde en puls. I dag kan de vælge og vrage, og det gør, at de kan tillade sig noget mere. Det er arbejdsgiverens marked, siger Niels-Henrik Møller Hansen til Avisen.dk.
/ritzau/