Nestlé, en af verdens største producenter af fødevarer, må bide i det sure æble og skuffe sine aktionærer.
Det går ikke som smurt for den enorme fødevareproducent Nestlé, der i sit regnskab for tredje kvartal må skrue ned for sine forventninger til 2016. Salget halter.
Der er dog ingen grund til at finde lommetørklæderne og sorgbindet frem.
Kolossen, der laver så godt som alt, man kan finde i et supermarked, solgte for 65,5 milliarder schweizerfranc, små 450 milliarder kroner, i årets ni første måneder. Det var en lille stigning.
- I et forretningsmiljø præget af deflation og lave priser på råvarer fortsatte vi med at øge salgsmængderne. Det resulterede i en vækst i den høje ende af vores industris.
- Muligheden for at hæve priserne er stadig svag, men bliver stærkere, skriver administrerende direktør Paul Bulcke i regnskabet.
Det til trods må Nestlé sende en gedigen skuffelse til sine aktionærer.
Selskabet, der har over 2000 forskellige produkter på hylderne verden over, venter kun at vokse med 3,5 procent i år. Det er noget lavere end tidligere ventet.
Mens det gik solidt i Nordamerika var der svaghed i salget i både Europa og Asien.
I Europa steg salget med omkring to procent, hvor specielt Nescafé trak fra.