Annonce
Erhverv

H&M: Det er sikrest at brænde sundhedsfarligt tøj

H&M-koncernen markedsfører sig blandt andet på at prioritere bæredygtighed meget højt. Foto: /ritzau/AP/Kathy Willens

Tøjfirmaet H&M mener ikke, at der findes egnede metoder til genbrug af tøj med for højt kemikalieindhold.

Når tøjkæden H&M årligt sender flere ton usælgeligt tøj på forbrændingen i stedet for at genanvende det, er det fordi, der ikke findes bedre alternativer.

Det siger Cecilia Strömblad Brännsten, der er selskabets globale talsperson inden for bæredygtighed.

- Produkter, der overskrider de gældende grænseværdier for kemikalier, kan ikke genanvendes på en måde, der er sikker.

- Lige nu findes der ikke metoder, der kan genbruge råmaterialerne i stor skala.

- De nuværende genbrugsmetoder består blandt andet i at rive tøjet i stykker på mekanisk vis. Det fjerner ikke de farlige stoffer, siger hun.

TV2 har i programmet Operation X konstateret, at H&M sender fabriksnyt tøj til forbrænding i Roskilde, selv om tøjkæden udadtil markedsfører sig som bæredygtig.

Det kan være tøj, der indeholder for store mængder farlige stoffer eller er vandskadet af kloakvand.

Ifølge TV2's aktindsigter har det siden 2013 drejet sig om 12 ton årligt.

At tøj, der indeholder ulovlige mængder problemfyldte stoffer, overhovedet havner i Danmark, er dog ifølge Cecilia Strömblad Brännsten en undtagelse.

- Det er meget sjældent, at produkter, som ikke overholder vores kemikalieregler, når frem til det land, hvor det skulle have været solgt.

- Alle sendinger testes på et uafhængigt laboratorium i det land, hvor tøjet fremstilles.

- Derfor fanger vi også de fleste problematiske leverancer. Men i sjældne tilfælde når testresultaterne ikke frem, før ordren er sendt af sted, siger hun.

Talspersonen forsikrer dog, at ingen af disse varer nogensinde kan nå frem til danske forbrugere.

- Det er aldrig sket, blandt andet fordi de er fire-seks uger undervejs, før de når frem. Og det er altså sjældent, at vi opdager disse problemer så sent, siger hun.

H&M-gruppen omfatter foruden tøjkæderne af samme navn også mærker som Monki, Cos og Cheap Monday.

Koncernen solgte sidste år for næsten 223 milliarder svenske kroner, svarende til 173 milliarder danske kroner.

  • EARNS H
    H&M-koncernen markedsfører sig blandt andet på at prioritere bæredygtighed meget højt. Foto: /ritzau/AP/Kathy Willens
Annonce
Lolland-Falster

Danmarks største forhandler overtager to lokale forretninger

Erhverv

Virksomhed på vej til Nakskov: Forventer at ansætte 80-90 medarbejdere

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Usikkerhed om omdiskuteret præstegård: Køber er sprunget fra

Guldborgsund

Lokale projekter får millioner fra fond: - Vi er meget glade og beærede

Madens Folkemøde

Kendt forfatter på lollandsk mad-mission

Madens Folkemøde

Ø-formand ”scoutede” på folkemøde

Vejret

Nu er sommeren her: Så varmt bliver det på LF

Lokal nyt

Glad formand: - Det er noget, jeg virkelig har kæmpet for i mange år

Maribo

Renoveringskapløb: Flere huse ramt af råd

Sport

Slagen NFC-spiller: - Det er en hård omgang

112

Bagagen lugtede mistænkeligt - og det var der en grund til

Indland

Danmark skal gøre kræftkampen kunstigt intelligent

Lokal nyt

Ny aftale sikrer over to milliarder kroner mere til sundhed

112

Brand i Næstved sender ikke længere røg ind over beboelsesområde

Sport

Nye tørre tæsk til chanceløse Nykøbing FC

Guldborgsund

Frank fra Kastaniegaarden til topmøde

Guldborgsund

Simon Hansen ser tabte forældre

Annonce
Annonce
Lolland

Kommunalt forslag betyder store udgifter for husejere

Guldborgsund

Nyt samarbejde? Kan ikke sige så meget konkret endnu

Guldborgsund

Holger Schou er pissehamrende stolt

Maribo

Karen Margrethe druknede i vandmasserne

Nordfalster

- Jeg bliver så harm over, at det bliver ødelagt for dem, der gør noget for andre

Sport

Efter tre nederlag i træk: - Vi tager til Roskilde for at få noget med hjem

Lolland

Skybrud kan ramme folkemøde: Vi har beredskabet klar