Israelske Teva har kastet øjnene på Novo Nordisks storsælgende diabetesprodukt Victoza.
Novo Nordisk kan i fremtiden blive mødt af konkurrence på sit bedst sælgende produkt, midlet Victoza.
I hvert fald går det israelske selskab Teva, der tjener sine penge på kopimedicin, med planer om at tage en bid af Novo Nordisks lukrative forretning.
Novo overvejer sine juridiske muligheder, herunder et sagsanlæg, oplyser medicinalkæmpen i sit regnskab for 2016.
Salget af Victoza var i 2016 på 20 milliarder kroner ud af en samlet omsætning på 111,8 milliarder kroner.
Og da Victoza er det diabetesmiddel, der sælger allerbedst hos den danske medicinalkæmpe, er det alt andet lige en negativ nyhed, at Teva går efter en bid af kagen.
- Det er da klart noget, som vil være negativt for Novo, men man skal samtidig gøre sig klart, at der kommer kopikonkurrence på et så lukrativt produkt.
- Det er ikke overraskende, siger Michael Friis Jørgensen, der er aktieanalytiker hos Alm. Brand til Ritzau Finans.
Israelske Teva oplyste i januar til Novo Nordisk, at man har indsendt registreringsansøgning for en efterligning af Victoza - også kaldet Liraglutid - til de amerikanske sundhedsmyndigheder.
- Man skal huske, at det er en lang proces at få godkendt et kopiprodukt, så det er ikke noget, Novo bliver ramt af på den korte bane, siger Michael Friis Jørgensen.
Han nævner desuden, at Novo Nordisk har næste generation af midlet på vej i form af GLP-1-midlet Semaglutid, som alt afhængig af succesen vil kunne afbøde en eventuel kopikonkurrence fra Teva.
- Det er jo Novo Nordisks strategi, at man forsøger at få den næste storsællert på markedet, inden at midlerne løber af patent, og det kan også blive resultatet her, siger Michael Friis Jørgensen.
Vicotza er en såkaldt GLP-1 analog. GLP-1 analoger er en lægemiddelklasse, der stimulerer bugspytkirtlens produktion af insulin.
Det kan gives til diabetikere, der er i en så tidlig fase, at kroppen stadig kan producere insulin.