Jyske Bank beskyldes nu for at benytte hårdhændede metoder for at forhindre sagsanlæg fra kunder.
Jyske Bank beskyldes nu for at benytte hårdhændede metoder for at forhindre sagsanlæg fra kunder, som har tabt millioner af kroner på bankens rådgivning om de stærkt kritiserede renteswap-lån. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten torsdag.
To af kritikerne er Hanne og Jesper Holmelund-Kallesen. Ægteparret har et ejendomsfirma, der har indgået en aftale om renteswap med Jyske Bank. De faldende renter betyder, at renteswappen har en negativ markedsværdi på knap 5 mio. kr.
Det medfører, at ægteparret skal betale knap 5 mio. kr. til Jyske Bank, hvis de vil ud af aftalen, eller hvis banken lukker den ned.
Grænsen for, hvornår banken må tvangslukke aftalen, blev i september sidste år forhøjet fra 6,5 til 10 mio. kr. I den forbindelse krævede Jyske Bank, at parret skrev under på en erklæring, som afskar det fra at køre en sag mod banken.
- Vi skal stille sikkerhed i form af indskud af kontanter og værdipapirer på en konto i Jyske Bank svarende til grænsen. Så forhøjelsen betød, at vi skulle sætte 10 mio. kr. ind på sikkerhedskontoen, som stort set ikke giver nogen rente. Bankens risiko steg derfor ikke. Den faldt. Alligevel blev vi tvunget til at skrive under på en aftale, som stiller os dårligere. Det er ren tvang, siger Jesper Holmelund-Kallesen, medindehaver af Hokabo Holding.
Jyske Bank vil ikke oplyse, om det er normal praksis, at kunder tvinges til at skrive under på sådanne erklæringer.
Finanstilsynet tvivler på, at Jyske Banks erklæring er lovlig.
- Som udgangspunkt kan man ikke kræve, at kunder fraskriver sig retten til at sagsøge nogen, siger Annette Bjaaland Andersen, kontorchef i Finanstilsynet.