Annonce
Erhverv

Kineseres hang til øl sender salget frem hos Carlsberg

Carlsbergs salg endte på 13,9 milliarder kroner i første kvartal. (Arkivfoto) Foto: Yves Herman/Reuters

Carlsberg melder om en god udvikling i Kina og Vietnam, hvor Tuborg-øl vinder indpas.

Carlsberg havde fremgang i salget af øl og andre våde varer i første kvartal, hvor særligt det asiatiske marked gik frem.

Bryggeriet nævner en god udvikling i Kina, Vietnam og Indien, hvor Tuborg bliver fremhævet som et af de mærker, forbrugerne har haft hang til.

Samlet endte Carlsbergs salg på 13,9 milliarder kroner i årets første tre måneder. Det er 1,2 milliarder kroner højere end samme periode året før.

Det viser en handelsopdatering fra bryggeriet, der er offentliggjort torsdag morgen.

Den indeholder salgstal, mens der ikke er oplysninger om overskuddet.

- Vi har fået en god start på året - specielt med stærk volumenvækst i Asien og fortsat fremgang i vores fad, special og alkoholfri kategorier, siger administrerende direktør Cees 't Hart i en kommentar til regnskabet.

Ud over et højere salg er omsætningen også hjulpet af stigende valutakurser i Kina, Malaysia og Laos. Det giver flere penge i kassen til Carlsberg, når der veksles til kroner.

Desuden købte Carlsberg sidste år en større bid af bryggeriet Cambrew i Cambodja, hvilket også har trukket salget op.

Carlsberg har de seneste år satset på at sælge flere øl i de høje priskategorier, hvor der er bedre indtjening, og det slår også igennem i resultaterne.

I Europa har fremgangen været markant mindre end i Asien. Carlsberg fortæller om god vækst i Frankrig, Danmark, Norge og Tyskland.

Omsætningen har været lidt klemt af, at påsken først faldt i april, da en del af salget af drikkevarer til påskebordene i stedet er rykket ind i andet kvartal.

I Østeuropa, der gennem mange år har en sten i skoen for Carlsberg, steg omsætningen en anelse som følge af højere priser på de våde varer.

Carlsberg fastholder sine forventninger til hele året på bagkant af regnskabet.

Målet er at øge overskuddet med en håndfuld procenter sammenlignet med 2018, hvor bryggeriet tjente 9,3 milliarder kroner.

  • FILE PHOTO: A logo of Carlsberg beer is seen on the entrance of a pub in Brussels
    Carlsbergs salg endte på 13,9 milliarder kroner i første kvartal. (Arkivfoto) Foto: Yves Herman/Reuters
Annonce
Erhverv

Scandlines sætter passagerrekord - men resultatet falder

Annonce
Annonce
Knuthenborg

I overskud i København: Nu får Knuthenborg glæde af dem

Sport

Ljungquist med KO-sejr i eget stævne

Sport

Keeper reddede Nykøbing FC kort før tid

Boksning

18-årige Cecilie overbeviste

Guldborgsund

Øretæver i luften: Kærestestrid endte galt

Guldborgsund

Kendt bageri skifter navn: Det skal det hedde

Lolland

Festivaltriumf på Lolland: Billetsalget boomer

Lokal nyt

Advarer før pinsen: Tænk jer om

Indland

Jagtulykke koster 53-årig mand livet

Vejret

Weekenden bliver varm men slutter for en landsdel med byger

Lokal nyt

Efter lønfusk for millioner: Bemærkelsesværdig ændring møder kritik

Sport

Sendte pædagogerne op i det røde felt: Nu har han fået 3-årig kontrakt

Skole

Sidste skoledag uden fadæser: Fans, karameller og love

Lolland

Lokale museer er lettede over ny reform: Mister ikke tilskud

112

Anklager vil have betjent straffet for udrykning med 200 km/t

Annonce
Annonce
Sport

Flere tusinde børn indtager byen: - Det er rekord i år

Indland

Sort røg: Brand hos Novo Nordisk kan ses på 30 kms afstand

Indland

Ni ud af ti danskere modtog sireneadvarsel på mobilen

112

Tysker på afveje: Cyklede på Farøbroen

Rødby

Lukker Netto i en måned: Men giver kunderne unik mulighed

Udland

Kendt tryllekunstner beskyldes for seksuelle overgreb

Erhverv

Scandlines sætter passagerrekord - men resultatet falder