Store lokale vognmandsforretninger fortsat ramt fra flere sider.
Vogmandsfirmaet John Maj A/S i Nakskov har inden for de seneste cirka fire år reduceret antallet af vogne med cirka en tredjedel.
Den udvikling er man ikke ene om. Vognmandsbranchen er hårdt presset.
Udenlandske chauffører, fortsat pressede transportpriser samt generel krise og afmatning med dalende godsmængder er en giftig cocktail for store del af branchen - selv om et par af de store aktører her i landsdelen fortsat holder skindet på næsen med regnskabsresultater, der ligger lige omkring nul eller uhyre beskedne overskud.
- Vi kæmper hårdt hver eneste dag, konstaterer direktør John Maj uden omsvøb, selv om han også tilføjer, at de seneste måneder har været nogenlunde.
- Vi er jo nødt til at have noget, der bare minder om en fornuftig indtjening, hvis tingene skal hænge sammen bare på lidt længere sigt. En række opgaver - for eksempel transport af dagligvarer - er i mange tilfælde blevet så prispresset, at det slet ikke er interessant. Den form for konkurrence, som den udenlandske kørsel giver, er direkte årsag til en meget væsentlig del af vores indskrænkninger, tilføjer han, som dog også peger på den almindelige afmatninmg som en stor udfordring.
Samme melding lyder fra Flemming Werner Jensen, direktør i Sax-Trans A/S med hovedsæde i Sakskøbing. Firmaet er sværvægter i landsdelens transportbranche med cirka 60 medarbejdere i vogmandsvirksomheden.
- Vores omsætning falder fortsat. Det er en direkte afspejling af, hvad der sker - eller rettere ikke sker - også ude i virksomhederne og forretningerne. For firmaernes vedkommende er produktionen sat ned mange steder. Det betyder, at der skal færre råvarer ind - og færre færdigvarer ud i den anden ende. Facit er mindre mængder til transportfirmaer som vores. Og den samme nedgang i den generelle aktivitet kan vi jo se masser af steder, siger Flemming Werner Jensen.