Forbrugere efterspørger en mærkning af frugt og grønt i supermarkederne, viser ny undersøgelse.
65 procent af danskerne savner oplysninger om alderen på frugt og grønt i supermarkedet, viser en ny undersøgelse, som FDB Analyse har foretaget for Politiken.
41 procent savner også en dato for holdbarheden, og to tredjedele mener desuden, at varerne bør mærkes med dato for, hvornår det blev høstet.
- Det kan være rigtig svært at vurdere, hvor friskt frugt og grønt egentlig er. Især hvis det er pakket ind, som meget jo er. Varen kan virke frisk nok ude i supermarkedet, men når du kommer hjem, viser den sig at være rådden, siger Camilla Udsen, som er fagkonsulent hos Forbrugerrådet, til Politiken.
Hos supermarkederne ser man dog ikke positivt på løsningen. Supermarkedskæden Coop har tidligere forsøgt sig med at mærke varerne i frugt og grøntafdelingen med en dato for holdbarheden, men opgav det igen for 10 år siden.
- Datomærket betød, at vi smed alt for meget frisk frugt og grønt ud, der stadig var spiseligt. Der var for stort ressourcespild ved det, siger Jens Juul Nielsen, informationsdirektør hos Coop i Danmark, til Politiken.
Tre ud af fire danskere svarer i Politikens undersøgelse, at de i løbet af det seneste år har oplevet at komme hjem med rådden frugt eller grønt i indkøbsposen.
/ritzau/