Danske Bank vil ændre sit dårlige omdømme med sin nye rolle som hovedsponsor for DBU, mener ekspert.
Finanskrise, Stein Bagger-svindel og to irske banker på afveje. Stormene har været store og omkostningerne alvorlige for Danmarks største bank i de seneste år, men det skal der rettes op på nu.
Derfor træder Danske Bank til som hovedsponsor for det danske fodboldlandshold fra årsskiftet.
Bankens dybe ridser i lakken skal fjernes, og den skal folkeliggøres, mener Mikael Baden, der er administrerende direktør i kommunikationsbureauet Jøp, Ove og Myrthu.
- Danske Bank har fået nogle alvorlige skrammer de seneste år, og derfor bliver de nødt til at genopfinde sig selv, siger han.
Banken har med ordførende direktør Peter Straarup i spidsen haft ry for at være erhvervslivets bank, men det image ønsker man ifølge Mikael Baden at slippe af med:
- Man ønsker at fremstå som den almindelige danskers bank og ikke som en utilnærmelig og dyr løsning.
Han mener, at aftalen med Dansk Boldspil-Union (DBU) kan vise sig at være en meget effektiv strategi, da der næppe findes noget mere folkeligt end fodboldlandsholdet.
Direktør for Danske Bank Danmark, Tonny Thierry Andersen, afviser dog, at der er tale om ren imagepleje.
- Jeg tror, det er naivt at forestille sig, at man kan købe sig til et bedre image. Det er noget, du skal gøre dig fortjent til hver dag i mødet med kunderne, siger han.
Tonny Thierry Andersen mener, at det er naturligt at knytte Danmarks største sportsgren sammen med Danmarks største bank og understreger, at der er værdi for begge parter i den nye aftale.
- Partnerskabet giver os mulighed for at fortælle om vores bank på en ny måde, samtidig med at vi hjælper dansk fodbold til at stå stærkere, lyder det.
De danske landsholdsspillere skal foreløbigt bære Danske Banks logo på brystet fra januar 2012 og frem til juli 2016.
/ritzau/