Annonce
Erhverv

LF-transport får nye muligheder

Det logistiske tyngdepunkt vil forskyde sig øst på, når Femern Bælt-forbindelsen åbner i 2029. Foto: Per Houby/Arkiv

Når Femern Bælt-forbindelsen åbner vil det logistiske tyngdepunkt flytte sig fra vest- mod østdanmark. Det skaber forventninger om flere virksomhedsetableringer i landsdelen

Selvom åbningen af Femern Bælt-forbindelsen fortsat ligger nogle år ude i fremtiden - mere præcist 2029 - så er interessen for virksomhedsetableringer i landsdelen støt stigende.

Sådan lyder meldingen i dette tillæg fra erhvervschef Christian Smidt, Guldborgsund Kommune, der har fået meldinger fra flere virksomheder, der har udvist interesse for at etablere sig i Business Park Falster på Nordfalster.

Guldborgsund Kommune har netop ændret i lokalplanen for at give mulighed for etablering af andet end transporttungt erhverv og serviceerhverv. Erhvervschefen forventer dog først for alvor flere virksomhedsetableringer, når åbningen af Femern Bælt-forbindelsen er en del tættere på.

Til gengæld forventer han, at flere transporttunge virksomheder i det jyske vil rykke fra vest mod øst.

Den forventning deles af branchedirektør Michael Svane, DI Transport, der peger på, at det logistiske tyngdepunkt vil forskyde sig, når Femern Bælt-forbindelsen åbner.

Han vurderer i den sammenhæng, at den nye trafikkorridor mellem Hamborg og Øresundsregionen vil give det eksisterende transporterhverv på Lolland-Falster nye muligheder for at opdyrke nye kunder og markeder.

De lokale vognmænd på Lolland-Falster ser til gengæld i 2020'erne ind i den grønne omstilling i transportsektoren. Miljøzonerne i de større byer kræver for flere vognmænd millioninvesteringer på relativ kort sigt, hvilket udfordrer flere, lyder vurderingen fra formand Jakob Andreasen, Storstrøms Vognmandsforening.

Også når det gælder transporten af søvejen, så forventer Krinak-direktør Christina Hedemark Jensen flere tons over kaj i 2020'erne - primært i Nakskov Havn. Det skyldes blandt andet millioninvesteringer i udvidelse af kajanlæg og sejlrende, der giver mulighed for anløb af større transportskibe.

  • Det logistiske tyngdepunkt vil forskyde sig øst på, når Femern Bælt-forbindelsen åbner i 2029. Foto: Per Houby/Arkiv
Annonce
Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Erhverv

Scandlines skifter ud i direktionen: Her er de nye navne

Annonce
Annonce
112

21-årigs sindssyge kørsel: Vaskeægte vanvid

Dølle

Nu er den væk: Hvad betyder det for Dølle?

Dølle

Mette sælger dem, men hvem i alverden køber dem i maj?

Dølle

Den nye Dølle-pølse: Hvad siger markedsgæsterne?

Lokal nyt

Regionsråds-politiker bryder med sit parti

112

Niels-Christian blev jagtet gennem mark: Så brød helvede løs

Guldborgsund

Mark O. Madsen overrasker: Går ind i politik

Dølle

Tilfreds Dølle-formand: Det overrasker mig

112

Brandvæsnet blev tilkaldt, men vendte hurtigt om

Indland

Rusland advarer Danmark: Det vil blive gengældt

Sport

Reddet fra konkurs - klar til kamp mod Nykøbing

Dølle

Unge Dølle-veteraner: Der er nok mange, der pjækker fredag

112

Fik slag i hovedet på marken

Dølle

- De kalder mig da Tine Tiskone

112

Hurtigt personale fik slukket brand

Indland

Messerschmidt måtte aflyse 1. maj-møde på grund af sikkerhed

Annonce
Annonce
Dølle

Tumult til vild Dølle-koncert

Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Indland

86.000 danskere er afhængige

Lolland

50.000 træer og buske plantes: Ny skov indvies

Lolland

Milliondyrt vartegn: Nu er vinderne fundet

Guldborgsund

Helt vildt: Lokal forestilling nomineret til landets største teaterpris

112

Snuppet med stor mængde narko: Skjult i hemmelige rum i bilen