Danskerne er mest stolte af smørproduktet Lurpak som eksportvarer, viser en ny undersøgelse. Carlsberg indtager andenpladsen.
Lurpak forhandles i dag i en lang række lande verden over, lige fra Grækenland over Rusland og Kina til Australien, og det er der god grund til at være stolt af, mener danskerne.
Ifølge en ny undersøgelse lavet for Arla af analysebureauet Userneeds topper Lurpak nemlig listen over de fødevaremærker, som de synes, Danmark kan være mest stolt af at eksportere.
På en tæt andenplads kommer Carlsberg, mens Anthon Berg indtager tredjepladsen, skriver erhvervsorganisationen Landbrug & Fødevarers publikation foodculture.dk.
- Mange udlændinge forbinder Danmark med mælk og smør, og det vækker helt naturligt en stolthedsfølelse hos os, når vi langt væk hjemmefra opdager, at de lokale kender og bruger et mærke fra vores hjemland.
- Der er rigtigt langt mellem de produktområder, hvor Danmark har en så særlig position, siger Birthe Linddal Jeppesen, sociolog og fremtidsforsker med speciale i forbrugeradfærd til FoodCulture.dk.
/ritzau/