Annonce
Erhverv

Mærsks containerkronjuvel har mistet sin glans

Maersk Line er presset trods medvind. Foto: Free/Maersk Line

A.P. Møller - Mærsks Maersk Line tabte penge i første kvartal trods stigende rater og flere kunder.

For første gang længe var der i starten af 2017 lagt op til, at A.P. Møller - Mærsks kerneforretning, Maersk Line, skulle have lidt tiltrængt medvind.

Efterspørgslen stiger, og det samme gør fragtraterne - de priser, rederiet kan tage.

Men stigende brændstofpriser stak en kæp i hjulet på A.P. Møller - Mærsks yndlingsbarn.

- Der er ingen tvivl om, at 2017 åbner dårligere, end man kunne have håbet på. Omkostningerne stiger simpelthen hurtigere end raterne.

- Så det er ikke positiv læsning for Maersk Line. Tingene går bedre, uden at de så egentlig går bedre. For indtjeningsevnen er langt fra, hvor den skal være, siger Morten Imsgard, A.P. Møller - Mærskanalytiker hos Sydbank

I første kvartal 2017 kunne Maersk Line glæde sig over, at man sejlede 10 procent flere containere og kunne tage 4,4 procent mere per fragtet container. Men samtidig steg den gennemsnitligt brændstofpris fra 178 dollar per ton til 320 dollar per ton.

Derudover sidder Maersk Line på nogle ruter, hvor stigningerne i priserne ikke har været lige så store som andre steder. Det betyder, at Maersk Line ikke længere er det mest profitable i branchen.

- De er langt fra best-in-class, siger Morten Imsgard.

Containermarkeder boomede før finanskrisen, men faldt sammen om sig selv, da krisen ramte. Maersk Line fastholdt dog store investeringer.

Det gjorde man for at stå klar til at høste udbyttet som verdens største og mest profitable containerrederi, når krisen ophørte. Nu er der igen medvind, men Maersk Lines overskud er stadig presset.

- Det gode spørgsmål er, om markedet nogensinde bliver normaliseret igen, og hvad bliver normalen?

- Jeg mener ikke, at det kun er et spørgsmål om tid, inden Maersk Line bliver en pengemaskine. Der er nogle fundamentale problemer i industrien, som vil være der i mange år.

- Så det er et åbent spørgsmål, om vi nogensinde kommer tilbage til en situation, hvor de bedste rederier tjener styrtende med penge, siger Morten Imsgard.

  • MÆRSKSKIB
    Maersk Line er presset trods medvind. Foto: Free/Maersk Line
Annonce
Erhverv

Scandlines sætter passagerrekord - men resultatet falder

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Sidste skoledag løb løbsk: Bar røv til politiet

Lokal nyt

Efter lønfusk for millioner: Bemærkelsesværdig ændring møder kritik

Sport

Sendte pædagogerne op i det røde felt: Nu har han fået 3-årig kontrakt

Indland

Jagtulykke koster 53-årig mand livet

Guldborgsund

Heftig debat om nyt rådhus: - I skulle skamme jer!

Lolland

Lokale museer er lettede over ny reform: Mister ikke tilskud

112

Dølle-kørsel blev dyr: Det måtte hun slet ikke

Indland

Sort røg: Brand hos Novo Nordisk kan ses på 30 kms afstand

112

Tysker på afveje: Cyklede på Farøbroen

Vejret

Weekenden bliver varm men slutter for en landsdel med byger

112

Anklager vil have betjent straffet for udrykning med 200 km/t

Indland

Ni ud af ti danskere modtog sireneadvarsel på mobilen

Nakskov

- Det er helt vildt: Væltede ind med henvendelser på 12 timer

Udland

Kendt tryllekunstner beskyldes for seksuelle overgreb

Erhverv

Scandlines sætter passagerrekord - men resultatet falder

Annonce
Annonce
Lolland

Nedslående melding fra kommunen: Værre end nogensinde før

Sport

Mulle i ekstase efter mirakelsejr: - Afskriv aldrig NFH

Indland

Hvert andet barn er på sociale medier før de er fyldt ti år

Udland

Mistænkt bag attentat på premierminister er anholdt

Guldborgsund

- Jeg har aldrig oplevet noget lignende - den største overraskelse nogensinde

Guldborgsund

Millionoverskud i krokodille-land

Udland

"Chokerende angreb": Slovakisk premierminister i livsfare efter skud