Efter et rekordår under coronakrisen står detailkoncernen Coop nu med rekordmodvind under inflationskrisen.
Med et samlet underskud på 628 millioner kroner sidste år har koncernen således haft sit dårligste år nogensinde.
Det fremgår af Coops årsregnskab torsdag.
- Der er to ting, som har drevet det dårlige resultat, siger Coop-topchef Kræn Østergaard Nielsen.
- Det ene er store investeringer i vores nye butikskæde 365discount.
- Det andet er konsekvenserne af inflationskrisen, som har ramt os og vores kunder, og som har ændret forbrugeradfærden markant over mod discountfødevarer.
Coop har egentlig haft kundefremgang sidste år, men kunderne køber færre varer og foretrækker de billigste udgaver.
Det er en problematisk udvikling for en koncern som Coop, hvis forretning hovedsageligt består af butikker, som ikke tjener penge på discountprodukter, siger han.
- 80 procent af vores forretning er ikke discount, mens vores konkurrenter omvendt hovedsageligt har discountbutikker, forklarer han.
Ifølge Coop er det heller ikke lykkedes at følge med de prisstigninger, som koncernen har mødt hos sine leverandører.
Derfor har man mistet en del af sin fortjeneste på forbrugerne, lyder det.
Årsregnskabet lander på et tidspunkt, hvor Coop i forvejen har mange bolde i luften.
Koncernen er i gang med at gennemgå en betydelig omstrukturering, der skal indskrænke antallet af selvstændige dagligvarekæder.
I begyndelsen af året meldte Coop ud, at man vil samle de største butikker fra kæderne Kvickly, SuperBrugsen og Irma i én kæde, som skal hedde Coop.
Den nye struktur betyder, at Coop går fra at have otte forskellige kæder til blot tre.
Indtil sidste år havde man Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta, 365discount, Irma, Coop.dk Shopping og Coop.dk MAD.
Det bliver reduceret til Coop, 365discount og Brugsen.
- Med denne enklere struktur, hvor vi går fra otte til tre kæder, bliver vi klarere over for kunderne og sikrer lavere omkostninger for os selv, siger topchef i Coop Kræn Østergård Nielsen i forbindelse med præsentationen af årsregnskabet.
Han forventer, at 2023 ender bedre end det forgangne år, men en lavere forbrugertillid vil formentlig fortsat præge detailmarkedet, lyder det.
De første butikker i den nye Coop-kæde åbner efter sommerferien i år.
/ritzau/