Annonce
Erhverv

Mattel melder om fortsat forrygende salg af Barbie-dukker

Legetøjsfirmaet Mattel har gjort Barbie-dukken mere forskelligartet end tidligere. I juli præsenterede Mattel en dukke baseret på den japanske tennisstjerne Naomi Osaka. (Arkivfoto). Foto: Ted Shaffrey/Ritzau Scanpix

Salget af Barbie vokser så meget, at legetøjsfirmaet bag den ikoniske dukke opjusterer salgsskøn for 2021.

Det amerikanske legetøjsfirma Mattel solgte i andet kvartal næsten 50 procent flere Barbie-dukker end året før og opjusterer på den baggrund sine forventninger til hele årets salg.

Nu ventes salget for 2021 at stige med 12-14 procent mod et tidligere skøn på 6-8 procent.

Det oplyser Mattel i forbindelse med offentliggørelsen af regnskabet for kvartalet tirsdag amerikansk tid.

I de tre måneder omsatte Mattel for 1,03 milliarder dollar. Det er 40 procent højere end i samme kvartal året før og samtidig langt over analytikernes gennemsnitsforventning på 878 millioner dollar.

Omsætningen for Barbie steg 46 procent, mens salget af Hot Wheels steg 67 procent.

Salget af Mattels mest ikoniske brand, dukkeserien Barbie, er konstant gået i vejret det seneste år, hvor mange børn under nedlukninger som følge af coronapandemien har skullet underholde sig selv derhjemme.

Desuden har Mattel gjort dukkerne mere forskelligartede med variationer af hudfarver og rollemodeller. Tidligere denne måned afslørede Mattel således en dukke baseret på den japanske tennisstjerne og firedobbelte grand slam-vinder, Naomi Osaka.

- Det er mere end en dukke. Det er et kulturelt ikon, og vi vedbliver med at være kulturelt relevant, siger Mattels administrerende direktør, Ynon Kreiz.

Ifølge topchefen vil Barbie-programmer på streamingtjenesten Netflix samt en kommende film med den australske filmstjerne Margot Robbie i hovedrollen medvirke til at fastholde brandets popularitet.

I lighed med Lego og andre globale legetøjsfirmaer er det traditionelt i slutningen af året med julesalget, at Mattel for alvor tjener penge.

Og selv om Mattel har bebudet prisstigninger de kommende måneder, forventer topchef Ynon Kreiz et solidt salg året ud.

- Vi har en rigtig god fornemmelse, siger han om udsigterne for salget i andet halvår og julen.

Prisstigningerne skyldes højere udgifter til transport og råvarer.

  • Naomi Osaka Barbie
    Legetøjsfirmaet Mattel har gjort Barbie-dukken mere forskelligartet end tidligere. I juli præsenterede Mattel en dukke baseret på den japanske tennisstjerne Naomi Osaka. (Arkivfoto). Foto: Ted Shaffrey/Ritzau Scanpix
Annonce
Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Erhverv

Scandlines skifter ud i direktionen: Her er de nye navne

Annonce
Annonce
Dølle

Regn skabte smat på pladsen - men nu skinner solen igen

Dølle

Anemone havde styr på fars prutter: Tyven var Preben Pølsesnak

Dølle

Næsten historisk: - En af de dage med allerflest i teltet

Dølle

Benhårde Berit trods stenkast: Det er jeg altså ikke bange for

Lolland

Så er foråret skudt i gang

Nykøbing

Jubel i Nykøbing: Nyslået Lotto-millionær

Guldborgsund

Koster 26 millioner årligt: - Det er åbenlyst uretfærdigt

Dølle

Slagsmål, spyt og vold: Travl aften for politiet på Dølle

Dølle

Lørdag på Dølle: Fra Keld og Hilda til Daze

Dølle

Politiets status: Masseslagsmål og trusler på Dølle

Dølle

Masser af mennesker og traktortræk

Dølle

Siden 1980: Preben har aldrig misset et eneste Dølle

Sport

Claus Jensen rørt efter sejr: - Spillerne fortjener det så meget

Guldborgsund

Millionfremgang hos lokal brugs

Dølle

Nu er den væk: Hvad betyder det for Dølle?

Dølle

Musikken sætter gang i festen: - Vi kommer fra Døllefjelde-Musse ...

Annonce
Annonce
Dølle

Kæmpe p-kaos på Dølle: - Har aldrig oplevet noget lignende

Dølle

Den nye Dølle-pølse: Hvad siger markedsgæsterne?

Lokal nyt

Regionsråds-politiker bryder med sit parti

112

Brandvæsnet blev tilkaldt, men vendte hurtigt om

Guldborgsund

Præst til rørt familie: - Han kan stadig være jeres forbillede

Indland

Rusland advarer Danmark: Det vil blive gengældt

Guldborgsund

Mark O. Madsen overrasker: Går ind i politik