Miljøtiltag med at få bugt med luftforeningen i Københavns Lufthavn havde den stik modsatte effekt.
Forsøg med at flytte massiv forurening af ultrafine partikler i Københavns Lufthavn væk fra medarbejderne omkring bygningerne har haft den stik modsatte effekt.
Øget brug af hjælpemotorer gjorde luftforureningen langt værre end på den mest trafikerede vej i København i myldretiden. Det skriver Ingeniøren på sin hjemmeside.
- Det er selvfølgelig ikke acceptabelt, så forsøget er droppet nu. Det var skuffende, men nu må vi se, om vi kan gøre det på en anden måde, eller flytte flyene et andet sted, siger Henrik Peter Jørgensen, der er driftsdirektør i Københavns Lufthavn, til ing.dk.
Han forklarer, at partikel-koncentrationen blot er blevet værre som følge af ændringerne i logistikken på startbanerne, hvor tre af de inderste startbaner blev lukket, hvorefter flyene blev kørt ud til fjernere startbaner.
- Robustheden blev for lav, som vi siger i transportsektoren. Flere fly skulle deles om startbanerne, og så opstod der kø, hvor flyene holdt med motoren tændt.
- Vi målte på et tidspunkt i 20 minutter, og i dette tidsrum opstod der samlet 44 minutters forsinkelser på øvrige fly, siger Henrik Peter Jørgensen.
Og i de 44 minutter stod motorerne på startbanen og blæste løs, hvilket derfor ikke gav nogen reduktion. Tværtimod bidrog den øgede brug af hjælpemotorerne til endnu mere forurening.
Målinger fra i vinter viste, at ophold i handling-områderne i lufthavnen svarer til at blive udsat for en langt højere dosis ultrafine partikler, end hvis man opholdt sig på Københavns meget befærdede H.C. Andersens Boulevard midt i myldretiden.
Det er også blevet fastslået, at hovedparten af partiklerne stammer fra flyene og ikke så meget fra køretøjerne i området, som man ellers havde troet.
/ritzau/