Annonce
Erhverv

Møgsager forstærker Nordeas nedtur

Kunderne bliver mere og mere utilfredse med Nordea, som er blandt de allermest upopulære banker herhjemme efter flere dårlige sager på kant med loven.

Kunderne vender igen tommelen nedad til Nordea.

Blandt de største banker herhjemme er Nordea på en klar sidsteplads, når det gælder kundetilfredshed. Og det går den forkerte vej: afstanden til de andre storbanker er kun vokset sidste år.

Det viser en undersøgelse fra Voxmeter på baggrund af 50.000 interview med danske bankkunder.

Her klarer Nordea sig langt dårligere end sine rivaler.

- Kunderne oplever problemer med at komme i kontakt med den rette person i banken og med at komme i dialog omkring de ting, de rent faktisk har brug for, fortæller direktør Christian Stjer fra Voxmeter om Nordeas sidsteplads.

Kundernes utilfredshed har fået ekstra brændstof fra storbankens rolle i skandalen om de såkaldte Panama Papers.

Her kom det i 2016 frem, at bankens kunder havde fået hjælp til at skjule penge i skattely, og sagen rullede videre i 2017, hvor Nordea også kom under mistanke for at medvirke til hvidvask af penge.

- Der er heldige og mindre heldige tidspunkter, og det her kom på et virkelig dårligt tidspunkt. Kundernes vurdering gik i forvejen drastisk ned, og så kom Panama Papers, som gjorde, at det accelererede, siger Christian Stjer.

For nogle år siden kunne Nordea måske nemmere have klaret sig igennem krisen ved at holde lav profil. Men i dag danskerne blevet hurtigere til at skifte bank, når de er utilfredse.

Derfor bliver banken nødt til at tage særligt hårdt fat, hvis den skal vende skuden.

- Nordea har kun én mulighed, det er at tage fat fra en ende af og tilbyde sine kunder god rådgivning. Der er ingen tvivl om, at de skal ikke bare sætte sig ned og tro, at tiden læger alle sår automatisk, siger bankforsker Lars Krull fra Aalborg Universitet.

Nordea siger selv, at banken er opmærksomme på de utilfredse kunder og tager dem "ekstremt alvorligt".

- Vi er midt i en større forandringsproces og arbejder målrettet for at skabe de bedste betingelser og den bedste bank for vores kunder. Det er det lange seje træk, og vi forventer ikke, at denne udvikling ændrer sig fra den ene dag til den anden. Men vi tror på vores strategi, udtaler Mads Skovlund, der har ansvar for privatkunder i banken.

Annonce
Lolland-Falster

Danmarks største forhandler overtager to lokale forretninger

Erhverv

Virksomhed på vej til Nakskov: Forventer at ansætte 80-90 medarbejdere

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Får kæmpebeløb til særlig have: - Jeg troede dårligt mine egne øjne

Lolland

3.900 besøgte Whitsun: Nu er regnskabet gjort op

Lokal nyt

Glæder sig over flere penge til vanskeligt stillede kommuner

Indland

Færre strande får blåt flag - ny ordning vinder indpas

Guldborgsund

Usikkerhed om omdiskuteret præstegård: Køber er sprunget fra

Madens Folkemøde

Kendt forfatter på lollandsk mad-mission

Guldborgsund

Lokale projekter får millioner fra fond: - Vi er meget glade og beærede

Lokal nyt

Glad formand: - Det er noget, jeg virkelig har kæmpet for i mange år

Madens Folkemøde

Ø-formand ”scoutede” på folkemøde

Indland

Danmark skal gøre kræftkampen kunstigt intelligent

Lokal nyt

Ny aftale sikrer over to milliarder kroner mere til sundhed

112

Brand i Næstved sender ikke længere røg ind over beboelsesområde

Vejret

Nu er sommeren her: Så varmt bliver det på LF

Sport

Slagen NFC-spiller: - Det er en hård omgang

Guldborgsund

Frank fra Kastaniegaarden til topmøde

Annonce
Annonce
Maribo

Renoveringskapløb: Flere huse ramt af råd

112

Bagagen lugtede mistænkeligt - og det var der en grund til

Guldborgsund

Simon Hansen ser tabte forældre

Guldborgsund

Nyt samarbejde? Kan ikke sige så meget konkret endnu

Sport

Nye tørre tæsk til chanceløse Nykøbing FC

Maribo

Karen Margrethe druknede i vandmasserne

Sport

Efter tre nederlag i træk: - Vi tager til Roskilde for at få noget med hjem