Kommer bussen ikke, eller er mere end 20 minutter forsinket, så giver Movia en taxa.
Trafikselskabets rejsegaranti, der betyder, at man kan tage en taxa på Movias regning, har fungeret et års tid. Og ifølge centerchef hos Movia Anders Due, så er ordningen både kendt og brugt.
Rejsegarantien dækker, hvis bussen er mere end 20 minutter forsinket. Og forsinkelsen eller aflysningen i øvrigt ikke er annonceret på Movias hjemmeside et døgn før, den indtræder. Rejsegarantien dækker også, hvis buschaufføren kører forbi et stoppested, hvor der står ventende passager, og hvis bussen kører to minutter før forskrevet i køreplanen.
Har man brug for en taxa, skal man huske, at rejsegarantien kun dækker kørsel fra stoppested til stoppested. Eller fra Station til station. Når taxaturen er slut, skal man sørge for en kvittering på udgiften. På Movias hjemmeside kan findes et skema, som udprintes og udfyldes. Det sendes sammen med taxakvitteringen til Movia, og derefter modtager man sine penge for taxaturen, fortæller Anders Due.
Rejsegarantien dækkede for eksempel for en uge side, da busruten 733 ikke kunne komme frem i forbindelsen med en ulykke på Guldborgsvej ved Hjelm. Ved meget dårlige vej- eller vejrforhold træder en force majeure i kraft og rejsegarantien bortfalder. Det sker dog sjældent. Men ikke engang ved sidste vinters massive snefald bortfaldt rejsegarantien en eneste gang, slutter Anders Due. Omkring 400 passager søgte sidste vinter ifølge Dagbladet om betalt taxa som følge af forsinkede eller aflyste busser.
Se rejsegarantiens betingelser KLIK HER