Annonce
Erhverv

Nedlukning giver Nilfisk første underskud i årevis

Salget af støvsugere og højtryksrensere til privatforbrugere er gået frem det seneste år, hvor de fleste har haft mere tid derhjemme. (Arkivfoto) Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Virksomhederne har købt færre rengøringsmaskiner, mens forbrugerne har købt flere højtryksrensere.

Coronaudbruddet og nedlukningen i foråret har kostet mange penge for den danske industrikoncern Nilfisk, der er kendt for sine støvsugere.

Salget er faldet med 11,5 procent til 6,2 milliarder kroner i 2020. Det lavere salg betyder, at Nilfisk kommer ud af 2020 med et minus på 19 millioner kroner.

Størstedelen af Nilfisks salg er til virksomheder, der køber store rengøringsmaskiner - for eksempel til fabrikker - og det er gået ned sidste år.

- 2020 blev et år, ingen kunne have forudset, og i Nilfisk har vi været dybt påvirket af covid-19-situationen, siger administrerende direktør Hans Henrik Lund i en kommentar til regnskabet.

- Selv om vi så en fremgang i markedsaktiviteten efter et stort fald i begyndelsen af året, nåede efterspørgslen ikke tilbage på det niveau, vi så før pandemien.

- Det betyder, at 2020 ikke endte, som vi havde forventet, siger han.

Det er første underskud i årevis for Nilfisk, der har haft overskud siden i hvert fald 2012.

Detaljerede regnskaber længere tilbage er ikke offentligt tilgængelige, da selskabet tidligere var en del af koncernen NKT Holding.

Det lavere salg betød, at Nilfisk sidste år gennemførte en fyringsrunde. I dag har Nilfisk 4339 ansatte. Det er omkring 550 færre end for et år siden.

Der er dog dele af Nilfisks forretning, som er blevet positivt påvirket af nedlukningen.

Salget af produkter til forbrugere, der for eksempel tæller støvsugere og højtryksrensere, er gået frem det seneste år, hvor de fleste har haft mere tid derhjemme.

Nilfisk fremhæver et godt salg i Danmark, Storbritannien, Tyskland og Frankrig.

Nilfisk nævner især et godt salg af højtryksrensere, som man for eksempel kan bruge til at rense flise på terrassen.

Salg til forbrugere udgør dog kun omkring ti procent af Nilfisks forretning, og fremgangen har ikke kunne dæmme op for et lavere salg til virksomheder.

For 2021 forventer Nilfisk bedre resultater. Koncernen sigter efter en vækst i salget på 5-10 procent sammenlignet med 2020.

Link til regnskab
  • Nilfisk Danmark A/S
    Salget af støvsugere og højtryksrensere til privatforbrugere er gået frem det seneste år, hvor de fleste har haft mere tid derhjemme. (Arkivfoto) Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Annonce
Annonce
Annonce
Nykøbing

Nedslående besked fra legendarisk værtshus

Lolland

Fejrede årsdagen: Men en ville ikke ned at kigge

Guldborgsund

Konservative har fundet deres borgmesterkandidat

Politik

Regeringen sender kvart milliard til nødhjælp i Ukraine

Lolland

Vil af med sine apoteker: - Vi har ikke holdt ferie i 10 år

Lolland-Falster

Opdaget i supermarkedet: Butikstyv gik ud med mayonnaise under armen

Nykøbing

Slap A' for en fest: - Det var én stor overraskelse

112

Helikopter måtte redde mand til havs

Lolland

Skolekritik: Der er brug for økonomisk støtte

Skole

Tesfaye: Folkeskoleaftale skal tage hånd om lav bestå-procent

Indland

Statsministeren venter flere russiske hybridangreb

Guldborgsund

Hhx-elever til gallafest: Se de flotte ankomster

Trafik

Var totalt spærret: Gaffeltruck væltet på motorvejen

Guldborgsund

Gert gennemførte sit monster-projekt

Lolland

Flest i landet: Så mange dumper dansk og matematik på Lolland

Annonce
Annonce
Femern

Den første er færdig: Vigtigt skridt i kæmpe-byggeri

Dølle

Benhårde Berit trods stenkast: Det er jeg altså ikke bange for

Vejret

DMI: Mandag bliver våd, men så kommer forårssolen

Indland

DSB varsler forsinkelser og aflyste tog mandag morgen

Dølle

Masser af kontroller på vejene ved Dølle: Her er politiets status

Indland

Notat afslører stor forskel på adgang til behandling med ny kræftmedicin

Kultur

Grøn melder udsolgt i halvdelen af årets koncertbyer