Norwegian har i alt fået 2,5 millioner flere passagerer i 2010. De er nu de næststørste på det danske marked.
Flere og flere danskere vælger det norske lavprisflyselskab Norwegian, når de skal ud at flyve. Og efter 10 måneder af 2010, rundede selskabet to millioner rejsende på det danske marked.
Alt i alt har Norwegian fået 2,5 millioner flere passagerer i 2010 og har nu 13 millioner passagerer om året. 17 procent af selskabets passagerer er fra Danmark.
Norwegian har dermed indtaget positionen som det næststørste ruteflyselskab på det danske marked foran Cimber Sterling. SAS karakteriserer Norwegian som selskabets største konkurrent.
- Vi har haft en kraftig passager- og kapacitetsvækst, og det er vi meget tilfredse med, siger administrerende direktør Bjørn Kjos om det regnskab, som Norwegian har offentliggjort onsdag.
Indtoget på det danske marked har dog ikke været lutter succes. I slutningen af 2009 blæste selskabet til angreb på det danske indenrigsmarked med nye indenrigsruter til Billund, Karup og Bornholm.
Her ramte Norwegian ved siden af. De 16 ugentlige afgange fra København til Billund måtte indstilles efter blot 6 ugers drift, og ruten til Bornholm blev først udskudt. Senere indgik Norwegian et samarbejde med det nu lukkede Wings of Bornholm.
Og trods Norwegians store vækst i antal passagerer har flyselskabet været udfordret på indtjeningen. Firmaet tjente i 2010 180 millioner danske kroner mod 425 millioner året før.
Det skyldes ifølge selskabet de høje brændstofpriser, strejker og ikke mindst askeskyen - som kostede Norwegian i omegnen af 95 millioner kroner.
/ritzau/