Danmark vil skulle sende milliarder af kroner til Tyskland og Frankrig som følge af ekstra kørselsafgifter for transportbranchen, viser ny undersøgelse.
Regningen ender hos Danmark og andre lande i EU's yderområder, hvis der gives grønt lys til nye afgifter for lastbiltrafikken i Europa. Det viser en ny undersøgelse, der er lavet på bestilling af den europæiske transportorganisation IRU.
Et EU-forslag, som skal behandles i efteråret, vil give medlemslandene mulighed for at opkræve langt flere afgifter fra transporterhvervet. Men det kan ifølge undersøgelsen resultere i en ekstraregning for dansk økonomi på cirka en milliard kroner om året i 2020, advarer transportbranchen.
- Jeg håber da, at den danske regering vil kigge på tallene, inden den lægger sig fast på en holdning og tænke på, hvad der er i Danmarks interesse, siger Søren Hyldstrup Larsen, EU-chef i Dansk Transport og Logistik.
EU-landene kan allerede i dag opkræve afgifter fra lastbiler til at dække infrastrukturomkostninger. Men for to år siden præsenterede EU-Kommissionen et forslag om at udvide ordningen, så det også omfatter afgifter for blandt andet trængsel, luftforurening og støjgener.
Mens afgifterne vil give Danmark og andre udkantslande i Europa et milliardtab, så vil de største EU-lande Tyskland og Frankrig på grund af deres centrale placering i Europa kunne indkassere op mod 14 milliarder kroner om året på afgifterne, viser undersøgelsen.
Udover den skæve fordeling kritiser transportbranchen også, at EU-landene forsøger at undgå, at indtægterne fra de nye afgifter skal øremærkes til at rette op på problemer med for eksempel støj eller trængsel. I stedet vil landene lade pengene gå direkte i statskasserne.
- Det nytter jo ikke noget, at landene bare kan opkræve afgifter. De skal også forpligte sig til at gøre noget for at løse problemerne, siger Søren Hyldstrup Larsen.
Det belgiske EU-formandskab håber på at skabe enighed om de nye afgiftsregler inden årets udgang. Derefter skal også EU-Parlamentet godkende reglerne.
/ritzau/