Ny lov kvæler danske søfolk i den danske handelsflåde. Konkurrencen fra asiatiske søfolk er umulig.
Det kommer til at koste danske skibsførere deres job i den danske handelsflåde, hvis regeringen kommer igennem med et nyt lovforslag.
Det mener Centralorganisationen Søfart, der frygter, at 6000 danske arbejdspladser er i fare.
Regeringen foreslår, at det såkaldte nationalitetskrav i DIS-registret bliver fjernet, så danske rederier kan hente skibsførere fra hele verden.
- Den lov kommer til at kvæle hele tilgangen til erhvervet. Det tager år at uddanne en kaptajn, og hvorfor skulle rederierne uddanne folk over en lang årrække, når de kan ansætte en kaptajn fra Kina, siger formand for CO Søfart Ole Phillipsen.
I praksis vil det eneste danske om bord på skibe i den danske handelsflåde i fremtiden være dannebrog, der vajer i agterstavnen, mener han.
- Det er helt umuligt for danske søfolk at konkurrere med asiatiske lønninger. Vi vurderer, at det som minimum vil koste 6000 danske arbejdspladser over en kort årrække, siger Ole Phillipsen.
Regeringen på sin side skriver i bemærkningerne til lovforslaget, at en ophævelse af nationalitetskravet vurderes "at ville bidrage til fortsat vækst i dansk skibsfart, herunder etablering af nye arbejdspladser i land".
Men ifølge Dansk Metal er danske søfolk konkurrencedygtige.
I 2009 var cirka 8000 danske søfolk ansat på skibe i DIS-registret. Det er omtrent det samme som i 2006.
I dag er cirka 85 procent af skibsførerne i DIS registret danske, er vurderingen.
Lovforslaget er sendt i høring 4. februar. Svarene skal være Økonomi- og Erhvervsministeriet i hænde 16. februar.
/ritzau/