Annonce
Erhverv

Nye diger skal sikre Storebæltsbroen mod voldsomt vejr

Digerne omkring Sprogø skal kunne klare højere vandstande og bølger i fremtiden, og derfor har Storebæltsbroen investeret i ny klimasikring. Foto: Jens Nørgaard Larsen/Ritzau Scanpix, arkivfoto

Risiko for stigende vandstande får Storebæltsbroen til at klimasikre diger omkring Sprogø og ved Halsskov.

Risiko for højere bølger og stigende vandstande har tvunget Storebæltsbroen til at udvide digerne omkring broen.

Det oplyser selskabet bag Storebæltsbroen, Sund & Bælt, i en pressemeddelelse.

Det er digerne omkring jernbanetunnelen ved Sprogø og tunnelportalen ved Halsskov på den sjællandske side af broen, der skal hæves.

Da Storebæltsbroen blev designet for 30 år siden, var forventningerne til vandstande og bølgehøjder mindre end i dag, men de seneste års klimaforandringer har ændret prognoserne for fremtiden.

Arbejdet er startet i slutningen af august, og de nye diger skal sikre, at tunnelerne vil kunne klare en såkaldt 10.000 års hændelse.

Det vil sige en vejrmæssig begivenhed, som statistisk set kun sker en gang på 10.000 år.

- En 10.000 års hændelse optræder statistisk sjældent, men hvis den så opstår, så vil den være langt mere voldsom end for eksempel en 100 års hændelse.

- Det gør det muligt for os at vurdere i hvor høj grad, vi skal være på forkant med klimasikringen, siger Jan Lyngsø, driftsleder ved Sund & Bælt, i en pressemeddelelse.

De nuværende diger på Sprogø kan modstå en vandhøjde, der er 2,5 meter over det normale, men i fremtiden forventes vandstanden at kunne nå op på 3,25 meter ved en 10.000 års hændelse.

Samtidig skal digerne i fremtiden kunne klare bølger på op til 4,4 meter mod fire meter i dag.

Mens arbejdet står på, vil bilister bemærke en del maskin- og lastbiltransporter til og fra Sprogø, men det kommer ifølge Sund & Bælt ikke til at påvirke biltrafikken over broen.

Den nye klimasikring ved Sprogø vil efter planen være færdigbygget i 2019, mens det først er i 2021 for digerne omkring Halskov. Projektet vil samlet koste omkring 30 millioner kroner.

Storebæltsbroen blev åbnet for bilister 14. juni 1998, mens de første tog allerede passerede broen året inden.

  • Sprogø
    Digerne omkring Sprogø skal kunne klare højere vandstande og bølger i fremtiden, og derfor har Storebæltsbroen investeret i ny klimasikring. Foto: Jens Nørgaard Larsen/Ritzau Scanpix, arkivfoto
Annonce
Lolland-Falster

Danmarks største forhandler overtager to lokale forretninger

Erhverv

Virksomhed på vej til Nakskov: Forventer at ansætte 80-90 medarbejdere

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Får kæmpebeløb til særlig have: - Jeg troede dårligt mine egne øjne

Lolland

3.900 besøgte Whitsun: Nu er regnskabet gjort op

Lokal nyt

Glæder sig over flere penge til vanskeligt stillede kommuner

Indland

Færre strande får blåt flag - ny ordning vinder indpas

Guldborgsund

Usikkerhed om omdiskuteret præstegård: Køber er sprunget fra

Madens Folkemøde

Kendt forfatter på lollandsk mad-mission

Guldborgsund

Lokale projekter får millioner fra fond: - Vi er meget glade og beærede

Lokal nyt

Glad formand: - Det er noget, jeg virkelig har kæmpet for i mange år

Madens Folkemøde

Ø-formand ”scoutede” på folkemøde

Indland

Danmark skal gøre kræftkampen kunstigt intelligent

Lokal nyt

Ny aftale sikrer over to milliarder kroner mere til sundhed

112

Brand i Næstved sender ikke længere røg ind over beboelsesområde

Vejret

Nu er sommeren her: Så varmt bliver det på LF

Sport

Slagen NFC-spiller: - Det er en hård omgang

Guldborgsund

Frank fra Kastaniegaarden til topmøde

Annonce
Annonce
Maribo

Renoveringskapløb: Flere huse ramt af råd

112

Bagagen lugtede mistænkeligt - og det var der en grund til

Guldborgsund

Simon Hansen ser tabte forældre

Guldborgsund

Nyt samarbejde? Kan ikke sige så meget konkret endnu

Sport

Nye tørre tæsk til chanceløse Nykøbing FC

Maribo

Karen Margrethe druknede i vandmasserne

Sport

Efter tre nederlag i træk: - Vi tager til Roskilde for at få noget med hjem