Annonce
Erhverv

Nyt Mærsk-skib kan sætte fart på grønt håb i branchen

Det første metanoldrevne Mærsk-skib får nu sit navn. Teknologien er udset til en stor grøn rolle i branchen.

Efter en rejse mere end halvvejs rundt om Jorden har fremtiden lagt til kaj i København, hvor verdens første metanoldrevne containerskib nu bliver en del af flåden hos A.P. Møller-Mærsk.

Grøn metanol skal være med til at banke branchens udledninger ned, men Mærsk havde faktisk ikke forventet, at jomfrurejsen ville blive med det grønnere alternativ i tanken.

Skibet kan også sejle med almindelig bunkerolie i tanken.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Sådan endte det dog ikke, da der blev sikret grøn metanol fra et hollandsk selskab, men det illustrerer, at brændstoffet ikke er let at få fat i.

Det kan Mærsk dog være med til at ændre, mener Danske Rederier.

- Jeg er ikke i tvivl om, at Mærsks bestilling af metanoldrevne skibe er med til at sende et klart signal til markedet om, at der bliver en efterspørgsel efter de her brændstoffer, og at investorerne vil se en mulighed for at tjene penge, siger direktør Anne Steffensen.

Der produceres allerede metanol på fossile brændsler, men der er flere muligheder for det, der kaldes grøn metanol.

Mærsk starter med biometanol, der er fremstillet af restbiomasse som gødning, men på sigt skal der være mere e-metanol i tanken.

Det skal produceres på et PtX-anlæg, hvor grøn strøm fra kilder som solceller bruges til at omdanne vand til brint, inden det sammen med CO2 bliver til e-metanol.

Ifølge Henrik Lund Frandsen, professor ved DTU Energy, er det afgørende, hvor den CO2, der skal indgå i metanolen, kommer fra.

Bliver den eksempelvis fanget fra et kulkraftværk og brugt til at lave metanol, vil det i sidste ende alligevel øge atmosfærens CO2-indhold.

- Er det i stedet CO2 indfanget ved afbrænding af biomasse, så er det med en forhåbning om, at biomassen hurtigt vokser op igen, og så er der et cirkulært system.

Udfordringen for metanol er, om der er nok biomasse, der eksempelvis er bioaffald, halm og resttræ fra tømmerproduktion. Samtidig er der også andre planer med det - for eksempel at gemme det i jorden for at sænke udledningen.

Alternativt skal CO2 fanges direkte fra luften, hvilket kræver meget energi, siger Henrik Lund Frandsen.

- Det er sådan nogle ting, der skal afklares, før man kommer i mål. Men det er vigtigt, at Mærsk gør det her og viser, at der nu er et marked, så man kan komme i gang.

Mærsk har omkring 700 skibe i flåden, og selv om der de næste år ventes over 20 metanoldrevne skibe, udgør de altså kun en mindre andel.

I 2030 skal en fjerdedel af det gods, Mærsk transporterer til havs, dog ske med grønne brændstoffer, og ti år senere er nettonuludledning målet.

I FN's søfartsorganisation er det målet i eller omkring 2050.

/ritzau/

Annonce
Erhverv

Scandlines sætter passagerrekord - men resultatet falder

Annonce
Annonce
Sport

Ljungquist med KO-sejr i eget stævne

Guldborgsund

Øretæver i luften: Kærestestrid endte galt

Sport

Keeper reddede Nykøbing FC kort før tid

Boksning

18-årige Cecilie overbeviste

Lolland

Festivaltriumf på Lolland: Billetsalget boomer

Guldborgsund

Kendt bageri skifter navn: Det skal det hedde

Skole

Sidste skoledag uden fadæser: Fans, karameller og love

Lokal nyt

Efter lønfusk for millioner: Bemærkelsesværdig ændring møder kritik

Lokal nyt

Advarer før pinsen: Tænk jer om

Indland

Jagtulykke koster 53-årig mand livet

Vejret

Weekenden bliver varm men slutter for en landsdel med byger

112

Anklager vil have betjent straffet for udrykning med 200 km/t

Sport

Flere tusinde børn indtager byen: - Det er rekord i år

Sport

Sendte pædagogerne op i det røde felt: Nu har han fået 3-årig kontrakt

Indland

Ni ud af ti danskere modtog sireneadvarsel på mobilen

Annonce
Annonce
Rødby

Lukker Netto i en måned: Men giver kunderne unik mulighed

Lolland

Lokale museer er lettede over ny reform: Mister ikke tilskud

Udland

Kendt tryllekunstner beskyldes for seksuelle overgreb

Indland

Sort røg: Brand hos Novo Nordisk kan ses på 30 kms afstand

Guldborgsund

Sidste skoledag løb løbsk: Bar røv til politiet

112

Tysker på afveje: Cyklede på Farøbroen

Erhverv

Scandlines sætter passagerrekord - men resultatet falder