En verdensomspændende relancering af Carlsberg-mærket skal fordoble indtjeningen på den danske øl.
Alle kender Carlsberg, men salget står ikke mål med kendskabet. Derfor skal hele ølgiganten på nye flasker.
Det sker under det nye slogan "That calls for a Carlsberg" (Det kræver en Carlsberg), som skal være med til at fordoble overskuddet fra Carlsberg-brandet inden 2015.
Budskabet med det nye slogan er at få forbrugerne til at "gøre noget godt" og belønne sig selv med en Carlsberg.
Det erstatter det gamle slogan "Probably the best beer in the world" (Formentlig den bedste øl i verden), som stort set lægges i graven - med undtagelse af det britiske marked.
Samtidig vil Carlsberg udkomme på nye flasker. Der er tale om den største kampagne og relancering i Carlsbergs historie, og hele verdenspressen var kaldt til København til afsløringen af kampagnen tirsdag.
- De fleste kender til Carlsberg, men ved ikke nødvendigvis, hvad mærket repræsenterer, så denne verdensomspændende lancering er en måde at få vores historie fortalt på, siger topchefen Jørgen Buhl Rasmussen.
Han lægger ikke skjul på, at relanceringen har været dyr. Men hvor dyr er en intern Carlsberg-hemmelighed.
- Prisen er hemmelig. og vi vil belært af historien ikke offentliggøre tal hverken på pris for kampagnen eller for omsætningen i Carlsberg-mærket, siger Jørgen Buhl Rasmussen.
Målet med det hele er altså at fordoble indtjeningen på Carlsberg-mærket inden for fem år. Og det er koncernchefen overbevist om vil lykkes.
- Jeg vurderer, at det er en meget realistisk målsætning, og vi er sikre på, at vi kan levere, siger Jørgen Buhl Rasmussen.
- Vi har så meget værdi i Carlsberg-mærket, og det skal vi udnytte bedre, og derfor skyder vi denne relancering i gang, siger Jørgen Buhl Rasmussen.
Carlsberg har fire af top-10-mærkerne i Europa med Carlsberg-mærket som et af dem og Baltika, Tuborg og Kronenbourg som de tre andre.
/ritzau/