Annonce
Erhverv

Pepsi vokser i USA og nærmer sig årligt salg på 500 milliarder

Pepsis salg endte på 460 milliarder kroner i 2019, hvilket er omtrent 17 milliarder kroner højere end i 2018. (Arkivfoto) Foto: Mario Anzuoni/Reuters

Amerikanske Pepsi melder om stor fremgang inden for salget af drikkevarer og snacks på hjemmebanen i USA.

2019 bød på fremgang over det meste af linjen for Pepsi, da salget gik frem i det meste af verden - herunder især på hjemmebanen i USA.

Det viser årsregnskabet fra den amerikanske læskedrik- og snackfabrikant, der er offentliggjort torsdag.

Samlet endte salget på 460 milliarder kroner, hvilket er omtrent 17 milliarder kroner højere end i 2018.

Omkring halvdelen af salget er hentet i USA, men også Europa og Asien har vist fremgang i årets løb.

Selv om Pepsis salg er gået i vejret, er overskuddet faldet med cirka 40 procent til 50 milliarder kroner.

Det hænger dog primært sammen med, at resultatet i 2018 var trukket op af en stor skattegevinst.

Med årsregnskabet holder Pepsi sin store rival Coca-Cola stangen.

Selv om cola oprindeligt var de to koncerner primære fokus, konkurrerer selskaberne nu inden for en stor palet af drikkevarer med alt fra juice til vand, energidrik og iskaffe.

Pepsi er næsten dobbelt så stor som Coca-Cola målt på omsætning, men de to tal er ikke helt sammenlignelige.

Dels er omtrent halvdelen af Pepsis forretning inden for snacks, hvilket ikke er tilfældet hos Coca-Cola.

Pepsis portefølje tæller chips som Lays og Doritos, men også Quaker, der er kendt for Havrefras.

Samtidig er forretningsmodellen ikke helt ens. Coca-Cola har over en årrække lagt opgaven med at tappe ud til bryggerier, hvoraf nogle tidligere var delvist ejet af Coca-Cola.

I stedet tjener Coca-Cola penge på at sælge koncentrat og få procenter af salget, men slipper så for at have udgifter til produktion og distribution. I Danmark har Coca-Cola et partnerskab med Carlsberg.

Omsætningen hos Coca-Cola har derfor været faldende fra 330 milliarder dollar i 2012 til lidt over 255 milliarder dollar i 2019. Pepsi har dog også lokale partnere i dele af verden.

Link til regnskab fra Pepsi
  • FILE PHOTO: Bottles of Pepsi are pictured at a grocery store in Pasadena
    Pepsis salg endte på 460 milliarder kroner i 2019, hvilket er omtrent 17 milliarder kroner højere end i 2018. (Arkivfoto) Foto: Mario Anzuoni/Reuters
Annonce
Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Annonce
Annonce
Lolland

Vil af med sine apoteker: - Vi har ikke holdt ferie i 10 år

Nykøbing

Slap A' for en fest: - Det var én stor overraskelse

Lolland-Falster

Opdaget i supermarkedet: Butikstyv gik ud med mayonnaise under armen

Lolland

Skolekritik: Der er brug for økonomisk støtte

Trafik

Var totalt spærret: Gaffeltruck væltet på motorvejen

112

Helikopter måtte redde mand til havs

Femern

Den første er færdig: Vigtigt skridt i kæmpe-byggeri

Guldborgsund

Hhx-elever til gallafest: Se de flotte ankomster

Skole

Tesfaye: Folkeskoleaftale skal tage hånd om lav bestå-procent

Indland

Statsministeren venter flere russiske hybridangreb

Lolland

Flest i landet: Så mange dumper dansk og matematik på Lolland

Vejret

DMI: Mandag bliver våd, men så kommer forårssolen

Dølle

Masser af kontroller på vejene ved Dølle: Her er politiets status

Indland

DSB varsler forsinkelser og aflyste tog mandag morgen

Indland

Notat afslører stor forskel på adgang til behandling med ny kræftmedicin

Annonce
Annonce
Lolland

Kritik af Lollands skolevæsen: Kommunen ser med stor alvor på det

Guldborgsund

Gert gennemførte sit monster-projekt

Kultur

Grøn melder udsolgt i halvdelen af årets koncertbyer

Dølle

Benhårde Berit trods stenkast: Det er jeg altså ikke bange for

Dølle

12 Dølle-gæster måtte have hjælp: Fire bragt til sygehuset

Guldborgsund

Koster 26 millioner årligt: - Det er åbenlyst uretfærdigt

Lolland

Så er foråret skudt i gang