Butikskæden Aldi har indledt en priskrig på mælk. Flere andre kæder har hurtigt svaret igen.
Der er udbrudt priskrig på mælk i de danske supermarkeder, oplyser TV2 Nyhederne.
Det var Aldi, der løsnede det første skud i krigen, som meget hurtigt har bredt sig til en stor del af dagligvarebutikkerne i Danmark til glæde for forbrugerne.
SuperBest svarede hurtigt igen, og mandag er Dansk Supermarked - med Netto-, Føtex- og Bilka-kæderne - gået med i mælkekrigen.
- Mælk er en hurtig omsættelig vare, og med det stærkt konkurrenceprægede marked, vi befinder os i, er det vigtigt at have den rigtige pris, siger SuperBests administrerende direktør, Frank Sørensen, til TV2 Nyhederne.
Kampen om kunderne betyder, at danskerne nu kan købe en liter skummet-, mini- eller letmælk for bare fire en halv krone i visse butikker.
Coop, der sidder på kæderne Fakta, Brugsen og SuperBrugsen, er indtil videre ikke med i priskrigen.
Prisen på mælk er i forvejen under pres, fordi Skåne Mejerierne har indledt en offensiv på det danske marked med såkaldt "billigmælk".
Ifølge erhvervsmagasinet Mejeri under Landbrug & Fødevarer bliver den svenske mælk distribueret over hele landet i Dansk Supermarkeds butiksnet.
Det er langtfra første gang, at der er krig på mælkeprisen, og det er heller ikke første gang, udenlandsk mælk er med til at presse prisen.
For fem år siden oplevede forbrugerne en langvarig og omfattende priskrig på mælk, som blev kaldt den nordiske mælkekrig.
Hver dansker køber i gennemsnit knap 100 liter mælk årligt.
/ritzau/