Fire tidligere Roskilde Bank-kunder har fået medhold i, at rådgivningen i banken var for dårlig omkring et finansielt produkt. Klar afgørelse, erkender formand.
Der er ikke så meget at være i tvivl om. Pengeinstitutankenævnets kendelse om dårlig rådgivning af fire tidligere bankkunder i Roskilde Bank er soleklar, og Roskilde Bank vil efter alt at dømme rette ind med det samme. Det fortæller bestyrelsesformand Henning Kruse Petersen, skriver business.dk.
- Jeg har nu haft lejlighed til at læse afgørelsen, og den er meget klar. Nu skal vi drøfte den i bestyrelsen i Roskilde Bank på næste møde om 14 dage, men jeg føler mig ret overbevist om, at vi retter os efter afgørelsen med det samme, siger Henning Kruse Petersen til business.dk.
Roskilde Bank kunne principielt føre sagen videre til domstolene, men alt tyder altså på, at banken er klar til at hoste op uden yderligere diskussion. Banken tabte sagerne med stemmerne 5-0 i ankenævnet.
Sagen handler om fire tidligere Roskilde Bank-kunder, der har klaget over dårlig rådgivning, da banken i sin tid anbefalede dem at gå med i et finansielt produkt ved navn Aktiv Boliginvest. Det var en investering, der kom til at koste kunderne dyrt.
Økonomisk Ugebrev kunne allerede tidligere på ugen løfte sløret for Pengeinstitutankenævnets afgørelse, men afgørelsen er formelt endnu ikke offentliggjort, og det er først nu, at sagens parter har set afgørelsen.
Selv om sagen kun omhandler fire kunder har den store perspektiver, da omkring 1.100 kunder i Roskilde Bank har lignende sager. Ifølge flere kilder kan sagerne i alt komme til at koste Roskilde Bank - og dermed det statslige afviklingsselskab, Finansiel Stabilitet, der har overtaget banken - omkring 700 millioner kroner.
/ritzau/