S-ordfører Mette Reissmann glæder sig over sag, der skal sætte grænser for forsikringsselskabers overvågning.
Den forestående sag mod Topdanmark for at have overvåget en forsikringskunde er godt nyt. Det mener Socialdemokraternes forbrugerordfører,Mette Reissmann. Hun peger på, at der er flere grunde til at holde forsikringsselskaberne i stram snor.
- Forsikringsselskaberne har altid haft en meget stærk trang til at kunne registrere og samkøre registre over deres kunders adfærd, men det er blevet forhindret af Datatilsynet og loven om personbeskyttelse, siger Mette Reissmann.
Hun finder det helt urimeligt, at man som forsikringskunde skal udsættes for overvågning af et privat selskab, sådan som det er beskrevet i sagen.
- Der er brug for at få sat en grænse for, hvor langt et forsikringsselskab må gå for at undgå at betale, hvad der formentlig er en berettiget erstatning, mener S-ordføreren.
Hun er især på vagt over for forsikringsbranchen, fordi den i de senere år er kommet til at spille en stadig vigtigere rolle. Det er sket i takt med udbredelsen af private forsikringsordninger på for eksempel sundhedsområdet.
- Der er skabt et langt mere forsikringsorienteret samfund. Det betyder naturligvis også, at man må have et vågent øje med netop denne branche, siger Mette Reissmann.
Hun finder det i øvrigt paradoksalt, at forsikringsselskaber, der søger at sælge tryghed, selv er med til at skabe utryghed i forhold til kundernes privatliv.
Topdanmark er i sagen anklaget for at have overvåget en kunde, der efter en ulykke mistede erhvervsevnen og derfor skulle have en stor erstatning.
Selskabet har overvåget kunden på video, men mener ikke, at man har overtrådt loven.
/ritzau/