Hybriden mellem en telefon og en computer langes i stadig større grad over disken. Særlig virksomhederne har fået øjnene op for at give ansatte et lommekontor.
Salget af de såkaldte smartphones er steget voldsomt. En rundringning til teleselskaberne viser, at smartphones, som er meget datatunge mobiltelefoner, der fungerer som en computer, dominerer nysalget. Det skriver dagbladet Børsen.
Hos selskabet 3, der har specialiseret sig i markedet, er 75 procent af nysalget smartphones.
- Vi forventer inden for en overskuelig fremtid, at vi når op på 90 procent. Det er smartphones, som driver forretningen, siger Stine Green Paulsen, kommunikationschef hos 3.
Hos Telia og TDC er over 50 procent af de mobiltelefoner, man langer over disken, en smartphone.
- Det er et område, som er i meget stor vækst. Vi har været meget spændt på, hvor hurtigt udviklingen kom. Vi tror, at nysalget vil komme op på omkring 60-70 procent, siger Michael Bech, salgsdirektør i Telia.
Landets virksomheder er med til at få salgstallene til at eksplodere. Sådan lyder det fra Piet Barner, landechef i distributionsfirmaet Smartphones, der også tilbyder rådgivning til virksomheder.
- Efter en fire til fem år med smartphones kan jeg specielt i 2010 mærke et boom på flere 100 procent i virksomheder, der vil have smartphoneløsninger. I 2008 var det omkring 100 virksomheder, som var gået ind i smartphoneæraen. I dag gætter jeg på, at tallet er oppe over 500, siger han.
/ritzau/