Efter at have modtaget en stævning fra en utilfreds passager udbetaler SAS nu kompensation for en seks timers forsinkelse.
199 SAS-passagerer har krav på kompensation, efter deres fly blev over seks timer forsinket. Det erkender SAS over for TV2/Nord.
- Vi laver en fejl i forbindelse med sagsbehandlingen i den her sag, og det er selvfølgelig rigtig beklageligt. Det finder vi ud af, da kunden henvender sig til os, og derfor tilbyder vi ham den kompensation, han skal have, siger informationschefen i SAS, Mikkel Thrane, til TV2/Nord.
Reaktionen fra SAS kommer efter, at advokat Preben Bang Henriksen stævnede flyselskabet for at få den erstatning, han ifølge en EF-dom har krav på.
SAS erkender dermed, at det var en fejl, at der i første omgang ikke blev udbetalt kompensation, da Preben Bang Henriksen sammen de andre passagerer i juni blev forsinket over seks timer på en flyvning fra Nice via København til Aalborg.
En tur på godt 1600 kilometer, som burde udløse en kompensation på 400 euro, eller næsten 3000 kroner.
Aalborg-advokaten Preben Bang Henriksen stævnede SAS for at få sin erstatning, men også for at tvinge flyselskabet til at informere sine passagerer ordentligt.
I sit virke som advokat var han bevidst om sine rettigheder, men det er ikke noget, SAS selv oplyser sine passagerer om.
- Sådan er det jo også i alle mulige andre sammenhænge. Fordi der er faldet en afgørelse på et område, skriver man det nødvendigvis ikke ind i reglerne, siger Mikkel Thrane.
Men SAS har altså alligevel valgt at bøje sig for retsgrundlaget i sagen om kompensation til de forsinkede passagerer.
Mikkel Thrane oplyser, at en række europæiske flyselskaber ikke anerkender praksis på området og derfor er gået til EU-Domstolen for at få afprøvet dommen.
- Vi synes, den er problematisk, fordi den udvider de begreber, man arbejder med i den forordning, som regulerer passagerernes rettigheder, siger han til TV2/Nord.
/ritzau/