Det lokale vognmandsfirma har valgt færgen fra, fordi det er blevet for dyrt.
Et af landsdelens største vognmandsfirmaer, Sax-Trans med base i Sakskøbing, har droppet Langelandslinjen, der sejler mellem Tårs og Spodsbjerg. Det skriver TV Øst.
Årsagen er, at det er blevet billigere at køre over Storebæltsbroen, og derfor kører Sax-Trans nu næsten alle deres transporter mellem Øst- og Vestdanmark over Storebælt i stedet for at tage færgen.
- Medmindre vi har en, der læsser i Nakskov og skal til Svendborg, så tager vi færgen. Ellers så har vi flyttet alt vores trafik til Storebæltsbroen, siger Flemming Werner Jensen, direktør i Sax-Trans, til TV Øst.
Ifølge vognmanden er der tale om mellem 1.000 og 1.500 overfarter på årsbasis. Ved nytår blev prisen på at køre over Storebælt sænket med mindst 15 procent, og det er altså det, der er årsagen til, at lastbilerne nu bliver sendt over Sjælland, når de skal videre mod Fyn og Jylland.
- Hvis prisen var den samme, ville vi hellere sejle med færgen, fordi det er et lokalt initiativ, som vi har hårdt brug for – og så vi vil gerne være sikre på, at den også sejler i fremtiden. Men vi har bare ikke råd til at give mere for den, end vi kan køre over Storebælt for, forklarer Flemming Werner Jensen til TV Øst.
Rederiet Molslinjen overtog kort før nytår sejladsen på Tårs-Spodsbjerg overfarten fra rederiet Færgen, og her ærgrer man sig over at have mistet lastbiltrafikken fra Sax-Trans.
Det er staten, der har besluttet at sænke taksterne på Storebæltsbroen. Sund & Bælt er dog ifølge TV Øst i dialog med Molslinjen om eventuelt at øge tilskuddet til Langelandslinjen, så færgeruten kan sænke priserne.