Regeringen poster masser af skattekroner i infrastruktur til Scandlines færgeleje i Gedser, men stiller ikke modkrav til Scandlines.
Da den danske stat solgte guldægget Scandlines, sikrede man de danske medarbejderne ansættelse godt to år - men det er ikke godt nok.
- De danske politikere burde gøre et større stykke arbejde for at sikre danske arbejdspladser. Sådan lyder det fra Søren Sørensen, som er formand for de danske sømænd i 3F i forbindelse med Scandlines overvejelser om at lade de kommende to nye færger på Gedser Rostock overfarten sejle under tysk flag med tysk besætning.
- De danske politikere og specielt en ny dansk transportminister bør hurtigst muligt engagere sig politisk på lige fod med tyske politikere i de ansattes forhold, mener Søren Sørensen.
Fra tysk side har man trukket den administrative del af Scandlines til et nyt hovedsæde i Tyskland og gør et stort politisk arbejde for at bevare arbejdspladser.
Ifølge sømandsformanden har de danske politikere værktøjer nok til at hjælpe danskere til at bevare deres ansættelse i Scandlines. - Subsidier (økonomiske tilskud) og direkte modkrav til Scandlines for betaling af infrastrukturen til færgelejerne.
- Hvis sol og vind skal fordels ligeligt er der et stykke politisk håndværk i Danmark, som skal gøres, mener Søren Sørensen.
Tirsdag i næste uge er de faglige repræsentanter indkaldt til et ekstraordinært møde med rederiets ledelse, hvor det forventes at blive afsløret, hvilket flag de nye Scandlines færger, som indsættes til næste år, skal sejle under.